Året 2015 på Rogaland Teater - Rogaland Teater - responsive

Året 2015 på Rogaland Teater

Rogaland Teater kan se tilbake på et teaterår med prisdryss, milliondryss, overgang fra seilskutetid til moderne tidsalder, solide egeninntekter, god publikumstilstrømning og ikke minst et omfangsrikt kunstnerisk program.
11.01.2016
ronja uten tekst
Vi tilrettela for et teaterår med stor variasjon og bredde i repertoaret og kunne by på både nyskrevet dramatikk, folkekjære klassikere og gledelige gjensyn med tidligere produksjoner. Det resulterte i 11 nye egenproduksjoner, hvorav en Norgespremiere og tre urpremierer, en take away, et gjestespill i samarbeid med Tou Scene og to samproduksjon med StatsTeatret og Mungo Park i DK (Kvinde kend din krop på turne – publikumstall ikke mottatt). 

På grunn av arbeidene med ny scenerigg og en forsiktig øving mot repertoarteater hadde Rogaland Teater en liten nedgang i antall i nye egenproduksjoner i forhold til 2014. 2015 var også preget av færre samproduksjoner enn tidligere år. Det førte til en nedgang i det totale besøksantallet, men en økning i solgte billetter på egne scener. Vi opplevde god publikumstilstrømning både på våren, men spesielt på høsten glødet de rødene lyktene på teatret. Totalt ble det innløst 75281 billetter til en av våre egenproduksjoner i 2015 mot  68690 billetter i 2014. 

«2015 var et godt scenekunstår for Rogaland Teater. Vi viste forestillinger med stor variasjon i størrelse, innhold og uttrykk. Vi fortsatte den gode utviklingen av ulike spennende talenter i de kunstneriske teamene, og våre skuespillere gledet et stort og bredt publikum med godt spill og flotte ensembleprestasjoner», oppsummerer teatersjef Arne Nøst 

Talentfabrikken
Vi åpnet vårsesongen med ungdommelig pågangsmot i den slagkraftige forestillingen SKAMBANK IBSEN. Både publikum og anmeldere var dypt imponert av de vågale stunts i wrestlingringen og ikke minst spillet mellom de unge medvirkende.  At Ungdomsteatret fostrer frem nye generasjoner av skuespillertalenter fikk de også bevist i FORANDRING FRYDER, der sju unge skuespillere formidlet hvordan livet fortoner seg når virkeligheten står for døren. Forstillingen ble også invitert til, og fikk vist seg frem på, ungdomsfestivalen Dramatikværk i Århus.

Fantasi og virkelighet
Vårens første Hovedsceneproduksjon var en bloddryppende affære.  LA DEN RETTE KOMME INN, basert på John Ajvide Lindqvists sensasjonelle debutroman, bergtok et helt anmelderkorps og spesielt det unge publikummet omfavnet forestillingen. Fra svensk drabantby på Hovedscenen beveget vi oss til et toscansk landskap på Intimscenen og kunne presenterer en Norgespremiere av Sergei Belbels knivskarpe surrealistiske tragikomedie I TOSCANA. 

Fra seilskutetid til moderne tidsalder
I mars startet endelig arbeidene med ny scenerigg. Det førte til at Hovedscenen og Intimscenen ble stengt og Teaterhallen overtok som "Hovedscene". Fra å være det eneste institusjonsteatret i Norge med et manuelt trekksystem kunne vi i oktober tre vi inn i det 21. århundre og gjenåpne Hovedscenen med en ny motorisert og computerstyrt scenerigg til stor glede for ansatte og publikum.

Saftig sosialrealisme
Det var duket for en urpremiere i april da Tore Renberg debuterte som regissør med sitt nyskrevne stykke 50 FLOTTE ÅR MED FRODE KOMMEDAL. I ekte Renbergsk ånd ble vi servert et komisk drama og karakterdrevet stykke som appellerte til et bredt publikum. Som en del av teatrets samfunnsoppdrag om å lage teater for alle inviterte vi 100 innsatte og ansatte fra Stavanger fengsel og Åna fengsel til en teateropplevelse i Teaterhallen i forbindelse med forestillingen. 

Herlige Hedda
I juni gikk Heddaprisutdelingen av stabelen, og Rogaland Teaters kunstneriske suksesser i sesongen 2014/2015 ble kronet med prisen for Beste mannlige hovedrolle til Torbjørn Eriksen som Hamlet. I fjor som året før fikk teatret den gjeve prisen for Årets forestilling, denne gang for Hamlet.

 I kjent stil
Vi avsluttet teatersesongen som seg hør og bør med Sommerteater på Hindal Gård. I sommer var det lagt opp til flott besøk! For til scenen i sirkusteltet ankom ingen ringere enn den unge og eventyrlystne d'Artagnan og hans medsammensvorne i DE TRE MUSKETERER.

Samspill – samarbeid og gjestespill
Foruten våre egne produksjoner presenterte vi i løpet av våren to gjestespill i samarbeid med Tou Scene. I januar kom Jo Strømgren kompani på besøk med forestillingen ORIGIN OF SPECIES. Og tradisjonen tro tok vi i april varmt imot våre venner i StatsTeatret med deres femte episode av sin Norgeshistorie – 1880 - AMERIKA. 

I 2015 inngikk vi et samarbeid Kverulant Katedralen. Samarbeidet går ut på å arrangere samtaler bygget rundt tematikken i våre forestillinger og i løpet av 2015 gjennomførte vi seks teatersamtaler på Sting Nere.

Politisk ukorrekt pusterom og tabubelagt tema
Vi åpnet høstsesongen i august med storsatsningen SHOCKHEADED PETER. Ettersom Hovedscenen var stengt inntok vi Stavanger konserthus og ga et herlig politisk ukorrekt pusterom til regionens befolkning. Uken etter fulgte vi opp med premiere på den livsbekreftende fortellingen om fire kvinners sterke og kjærlige vennskap i forestillingen JEG HETER BENTE, der den tabubelagte sykdommen demens ble satt under lupen. 

Milliondryss i form av ekstraordinære tilskudd
I månedsskifte september/oktober mottok Rogaland Teater den gledelige beskjeden om at det ble bevilget 2 millioner kroner fra Staten til en såkalt konseptvalgutredning (KVU). Forut for dette hadde kommunen og fylket gitt sine tilskudd til utredningen. I KVU-en skal alle forhold rundt teatrets fremtidige bygg undersøkes, alt fra størrelse til utforming, plassering mm.

To uker etter ble det fra Staten bevilget 5 millioner kroner til vedlikehold. Pengene kom fra regjeringens vedlikeholdspakke, som statsminister Erna Solberg offentliggjorde høsten 2015. Mange av tiltakene var særlig rettet mot Sør- og Vestlandet. Tilskuddet på 5 millioner skal brukes til å vedlikeholde Rogaland Teaters bygningsmasse. 

Store og små fortellinger for barn 
Barne- og ungdomsteatret undervurderer aldri sine unge publikummere ved å komme dem i møte med billige løsninger og simple snarveier, noe Astrid Lindgrens udødelig klassiker RONJA RØVERDATTER viste til fulle. Ronja Røverdatter fikk æren av å gjenåpne Hovedscenen i oktober og gikk for fulle hus hele høsten. For de aller yngste spilte vi ROBINSON, en nyskrevet forestilling som var brennaktuell i forbindelse med flyktningkrisen som oppstod i høst. Forestillingen ble også invitert til Showbox i Oslo i desember. 

Gledelige gjensyn
I november fikk vi noen gledelige gjensyn med produksjoner som hadde vært satt opp før og både PERPLEKS, 1880 AMERIKA og FEMTI FLOTTE ÅR MED FRODE KOMMEDAL kunne oppleves på teatrets ulike scener. 

En ny juletradisjon?
Vi avsluttet sesongen med A CHRISTMAS FOR CAROL der vi tok publikum med inn i et mørkt men deilig Dickensk univers og ga vårt bud på Et juleeventyr �� et fremtidsrettet sådan. Publikum satt igjen med den gode julefølelsen da sceneteppe gikk ned og tok vel imot invitasjonen om å være med på å bygge en ny juletradisjon. Stavanger er nå i ferd med klatre inn på listen over byer der det ikke blir jul før folk har sett A CHRISTMAS FOR CAROL. Publikum kan glede seg til en ny runde med A Christmas for Carol fra november 2016. Og tradisjonen tro vil vi også dette året invitere de som lever på utsiden av samfunnet inn i varmen på en matineforestilling i samarbeid med Kirkens Bymisjon. 
Hjem / Arkiv

Hovedsamarbeidspartnere:

Conoco Phillips
OBOS

SAMARBEIDSPARTNER:

Repsol Primær
Lyse

Støttespillere:

Stavanger Aftenblad
Viking Fotball
Clarion Stavanger by Nordic Choice
Stavanger Forum

Eiere:

Kulturdepartementet
Rogaland Fylkeskommune
Stavanger Kommune

Hovedsamarbeidspartnere:

Conoco Phillips
OBOS

SAMARBEIDSPARTNER:

Repsol Primær
Lyse

Støttespillere:

Viking Fotball
Clarion Stavanger by Nordic Choice
Stavanger Aftenblad
Stavanger Forum

Eiere:

Kulturdepartementet
Rogaland Fylkeskommune
Stavanger Kommune

Hovedsamarbeidspartnere:

Conoco Phillips
OBOS

SAMARBEIDSPARTNER:

Repsol Primær
Lyse

Støttespillere:

Stavanger Aftenblad
Viking Fotball
Clarion Stavanger by Nordic Choice
Stavanger Forum

Eiere:

Kulturdepartementet
Rogaland Fylkeskommune
Stavanger Kommune