Et godt år for Rogaland Teater - Rogaland Teater - responsive
Rogaland Teater
Rogaland Teater

Et godt år for Rogaland Teater

2017 går over i historien som et meget begivenhetsrikt år for Rogaland Teater.
09.01.2018
97
Året har vært preget av solide egenproduksjoner, samarbeidsproduksjoner med ulike teatermiljø og mange gjestende forestillinger. Derfor kan Rogaland Teater notere et rekordår med hensyn til publikumstall.  88791 innløste billetter i løpet av året som gikk.

I et kontrastrikt og mangfoldig samfunn er det viktig for Rogaland Teater å legge til rette for og fremme en stor bredde av stemmer og tilbud. Med overgangen fra en-suite til repertoar har vi lykkes med dette. Det har ført til at teatret gjennom året har sjonglert med mange baller i luften, flere produksjoner har blitt holdt «levende» og publikum har fått en større teaterpalett å velge i. Dette har resultert i at vi har produsert mer teater og økt mangfoldet i forhold til den store økningen i antall viste forestillinger, uten at det har gått på bekostning av teatrets kunstneriske ambisjoner. Fasiten for 2017 var 32 produksjoner, hvorav åtte gjestespill, to konserter, tre samarbeidsproduksjoner, tre take-away forestillinger og 16 egenproduksjoner. Dette er en økning på 11 produksjoner fra året før da vi presenterte 21 produksjoner. Totalt ble det ble det vist 522 forestillinger i 2017 mot 447 i 2016. Også publikumstallene viser at den store aktiviteten på våre scener har gitt resultater. Det ble innløst 88891 billetter i 2017 mot 76800 billetter i 2016.
Det er dog grunn til å tro at teaterbyggets fysiske begrensninger i både antall seter, lagringsplass og produksjonslokaler gjør det krevende å utvide repertoaret ytterligere i årene som kommer på en ressurseffektiv måte.

«Å spille repertoar fører til økt produksjonstakt, krever mer ressurser, flere arbeidstimer, flere skuespillere på langtidsengasjement, mer fleksibilitet i staben og bedre planlegging. Men det viktigste er at dette er en gave til publikum, de får mer å velge i og vi kan bygge et forhold til våre forestillinger som varer lenger. 2017 har vist at vi har lykkes med overgangen fra en-suite til repertoar og det har kommet både teatret og publikum til gode», sier teatersjef Arne Nøst.
 
Mer drama i hverdagen
I desember 2016 lanserte vi Dramakortet og det har vist seg å være en stor suksess fra dag en. Med introduksjonen av Dramakortet har vi fått et stort og lojalt publikum som bruker teatret jevnlig. I 2017 ble det solgt 2222 Dramakort, og i snitt dro hver Dramakortholder kortet ca 5 ganger.

Frisk satsning
Rogaland Teater satset friskt i 2017 og i løpet av våren ble det vist hele 21 produksjoner, hvorav seks var gjestespill, tre samarbeidsproduksjoner, to take-away produksjoner og ti egenproduksjoner. Dette var svært ulike oppsetninger og teatersjef Arne Nøst ville med denne spennvidden vise Rogaland Teater som et samfunnsengasjert teater.

Spenstig start på våren
Spenst, frekkhet, følsomhet og råhet var stikkord for oppsetningene som ble vist i januar. Den kritikerroste forestillingen Orlando fikk leve videre i 2017 etter premieren i november 2016. Både publikum og anmeldere var over gjennomsnittet begeistret for Orlandos forvandling fra mann til kvinne på Hovedscenen. Også Ungdomsteatrets Macbeth tok publikum med storm og anmelder i Aftenbladet beskrev forestillingen som «indierockteater».

For de yngste
I februar fikk den yngste delen av vårt publikum påfyll av teateropplevelser da både Lørdagsgodt og Keiserens splitter nye klær ble sparket i gang. I februar arrangerte vi også en barnehagefestival i samarbeid med UIS, som viste seg å ha livets rett og ble videreført til 2018. For de litt eldre ble Ungdomsteatrets forestilling Å telle til null, i regi av teatersjef Arne Nøst, vist i Kjellerteatret.

Levde liv
Sally Nilsen avsluttet sin karriere der den startet, nemlig på Hovedscenen på Rogaland Teater. For utsolgte hus kunne hun fortelle om sitt teaterliv i forestillingen Mitt liv som Sally. I den kritikerroste forestillingen Pust fikk vi også innblikk i to liv. Klassekampens anmelder var tydelig imponert over Mareike Wang og Espen Hanas sceneprestasjoner, som gjennom en serie lynraske scener tok oss med gjennom alle faser av samlivet mellom Hun og Han.

Sterke kvinner
Et dukkehjem, i regi av Audny Chris Holsen, fikk strålende kritikker og ble omfavnet av et stort publikum i 2016, og i mars kunne vi igjen tre inn i det Helmerske hjem, der løgner og skulte sannheter fortsatt hadde gode vekstvilkår. På selveste kvinnedagen fikk vi besøk av unge Iselin Bestvold, som kom med monologforestillingen Tøff i badedrakt og oppfordringen om å gi mer faen. 

Den dysfunksjonelle familien
I april var det duket for en ny episode i StatsTeatrets Nogeshistorie og denne gangen var det 50-tallet og overvåkingssamfunnet som skulle avdekkes. I samme måned ble Teaterhallen omgjort til en gymsal der vi ble vitne til Tennessee Williams portrett av en familie i forfall og oppløsning i Glassmenasjeriet.
I mai var det duket for kortreist kunst da Tore Renberg vendte tilbake på Rogaland Teater med nyskrevet stykke. Han regisserte selv Indianeren, som skildret hva som skjuler seg i en familie når livet går i stykker. Indianeren ble av Aftenbladets anmelder trukket frem som et av årets høydepunkter i teateråret 2017.

Ut på tur
Kunst var Rogaland Teaters bidrag til Heddadagene, som ble arrangert for første gang i 2017. Forestillingen fikk vist seg frem på Det Norske Teater og ble meget godt mottatt i Oslo. Ut på tur bar det også for Sommerteatret som fikk ny arena i 2017. Vi flyttet inn i den urbane havneparken Geoparken med nyervervet sirkustelt og både medvirkende og publikum fant seg godt til rette. Årets forestilling Jungeboken skåret en sekser på terningen fra Rogalands Avis sin anmelder.
På tampen av vårsesongen fikk vi besøk av Klassikere for Kids, som kom med gjestespillet Forbrytelser og straff, samt Stavanger kulturskole som fikk boltre seg på Intimscenen med forestillingen Flokken.
Før vi gikk på ferie ble Heddaprisene utdelt for 20. gang. I selveste jubileumsåret var Rogaland Teater nominert til hele sju priser. Og det var selvsagt Orlando som tok storeslem mht nominasjoner og priser. Orlando er en komplett forestilling, et mektig, komplisert kunstverk og en utrolig prestasjon med overlegen kvalitet i alle ledd. Orlando ble hyllet med prisen for Årets forestilling, Nina Ellen fikk prisen for beste kvinnelige hovedrolle og Sigrid Strøm Reibo fikk prisen for beste regi.
 
Rogaland Teaters DNA
Ambisjoner, vilje og mot er en del av Rogaland Teaters DNA, og dette kom godt til syne i høstens premierer. Høsten startet der våren sluttet, med Indianeren.
Først ut av høstpremierene var Ibsenklassikeren En Folkefiende, hvor Kjersti Horn dykket ned i materien på vårt samfunnsmedisinske drama og var en forestilling som Morgenbladets anmelder mente hadde alt!

Vi fulgte opp med en lokal barneteaterklassiker som ble født i 2007 og børstet støv av Det tusende hjertet til stor glede for store og små. «Sett opp stykket jevnlig!» var Aftenbladets klare oppfordring da de oppsummerte teateråret 2017.

I Påklederen inviterte vi publikum backstage, der de fikk innblikk i livet til et turneteater og deres heroiske forsøk på å spille King Lear under blitzregnet under 2. verdenskrig. Rogalands Avis trillet en sekser på terningen og mente publikum var vitne til en «Scenisk pardans som betar».

Det var store forventninger til Chaplins Diktatoren som ble satt opp på en teaterscene i Norge for første gang. I vår versjon fikk publikum en forestilling som omhandlet både den legendariske filmen og en biografisk vinkling av Chaplin. Publikum var begeistret og forestillingen fikk jubelanmeldelser fra landets anmeldere.  Fedrelandsvennen trillet en sekser på terningen og beskrev forestillingen som en «stor og storslått forestilling».

Hjerterom og husrom
Også i løpet av høsten inviterte vi mange gjestende kunstnere til våre scener og hele tre forestillinger kom på besøk. Morten Joachim kom med sin sterke monolog Fire begravelser og ett bryllup. Stjernelaget Nicolai Cleve Broch, Andrea Bræin Hovig, Anders Danielsen Lie og Ester Marie Grenersen gjestet oss med forestillingen Closer og den Heddaprisvinnene barneforestillingen Brune tok også turen innom i løpet av høsten.

Førjuls tradisjoner
Stavanger har klatret inn på lista over byer der det ikke blir jul før folk har sett Dickens juleeventyr – som i vår versjon heter A Christmas for Carol. Og tradisjonen tro ringte A Christmas for Carol julen inn foran fullsatte saler helt frem til nyttår! På tampen av året introduserte Thomas Dybdahl vårt publikum til en ny førjulstradisjon med solokonsert på Hovedscenen. 

Ny teatersjef
Høsten 2017 hadde vi gleden av å informere om at Glenn André Kaada var ansatt som ny teatersjef ved Rogaland Teater. Kaada var, etter styrets oppfatning, den kandidaten som best oppfylte kravprofilen, og ble ansatt som teatersjef av styret på styremøte fredag 3. november 2017.
Kaada tiltrer stillingen 1. januar 2019. Han overtar etter Arne Nøst.

Kvalitetssikring
Med finansiering fra teatrets tre eiere (stat, fylke og kommune) i ryggen gjennomførte Rogaland Teater i 2017 en ekstern kvalitetssikring av konseptvalgutredningen for et fremtidig teaterbygg. Rogaland Teater er dermed i innspurten av forstudie og har fått tildelt midler til avklaringsfasen som blir gjennomført i 2018.
 
 
Hjem / Arkiv

Hovedsamarbeidspartnere:

Conoco Phillips
OBOS

SAMARBEIDSPARTNER:

Repsol Primær
Lyse

Støttespillere:

Stavanger Aftenblad
Viking Fotball
Clarion Stavanger by Nordic Choice
Stavanger Forum

Eiere:

Kulturdepartementet
Rogaland Fylkeskommune
Stavanger Kommune

Hovedsamarbeidspartnere:

Conoco Phillips
OBOS

SAMARBEIDSPARTNER:

Repsol Primær
Lyse

Støttespillere:

Viking Fotball
Clarion Stavanger by Nordic Choice
Stavanger Aftenblad
Stavanger Forum

Eiere:

Kulturdepartementet
Rogaland Fylkeskommune
Stavanger Kommune

Hovedsamarbeidspartnere:

Conoco Phillips
OBOS

SAMARBEIDSPARTNER:

Repsol Primær
Lyse

Støttespillere:

Stavanger Aftenblad
Viking Fotball
Clarion Stavanger by Nordic Choice
Stavanger Forum

Eiere:

Kulturdepartementet
Rogaland Fylkeskommune
Stavanger Kommune