Status for 2016 gjort opp! - Rogaland Teater - responsive

Status for 2016 gjort opp!

Vi kan si oss meget godt tilfreds med et år med stor oppslutning til regionens teater!
04.01.2017
59
TEATERÅRET 2016 – ROGALAND TEATER

Rogaland Teater kan se tilbake på et år med solide egenproduksjoner, interessante samproduksjoner og kunstneriske samarbeid. Programvalget i 2016 bar preg av spennende stykker med klassiske tekster og interessante stykker med nytt tekstmateriale. 2016 var også året da vi begynte overgangen fra
en-suite til repertoar. Bakgrunnen for denne omleggingen er at teateret kan sjonglere med flere baller i luften enn før. Det betyr at flere forestillinger holdes «levende», og publikum får mer å velge mellom. 

 «I løpet av 2016 har vi gitt et bredt teatertilbud av høy kunstnerisk kvalitet. Vi mener at vi har lykkes med vårt samfunnsoppdrag ved å vise forestillinger som både provoserer, underholder og beveger scenekunsten fremover», sier Arne Nøst.


Resultatet for 2016 var forestillinger av høyeste klasse som nådde et bredt publikum. Totalt ble det vist 21 produksjoner, hvorav 13 egenproduksjoner, fire samarbeidsproduksjoner, et gjestespill (JEG), samt tre takeaway-produksjoner. Det ble innløst 76800 billetter i 2016, som er mer eller mindre status quo fra 2015 (75281 billetter). 

VÅREN

Våren var preget av et høyt aktivitetsnivå og stor bredde i repertoaret. Det var både dramatikk, komikk og kunstneriske utviklingsprosjekter i løpet av teatersesongen, som ble sparket i gang med ungdommelig pågangsmot i SPOTLIGHT. Her utforsket de medvirkende fra Ungdomsteatret jakten på suksess, frykten for å feile og betydningen forventningspresset har for unge mennesker i dag. «Overbevisande og sterkt teater» skrev Aftenbladet om Spotlight i sin anmeldelse. Publikumssuksessen RONJA RØVERDATTER ble tatt med over fra 2015 og spilte på Hovedscenen i årets to første måneder.

I januar fulgte vi opp med klassikeren ET DUKKEHJEM og tok Nora og Thorvald Helmer inn i det 21. århundre. Vi fikk et dypdykk inn i de mange mørkerom knyttet til familien Helmer og publikum var vitne til et liv bygget på falske illusjoner og livsløgner. Forstillingen ble omfavnet av både anmeldere og publikum og Nrk Rogalands anmelder mente at vår versjon var «en moderne og medrivende utforskning av samliv mellom mennesker».

I februar ble vi bedre kjent med VANJA OG SONJA OG MASHA OG SPIKE, en Tony-vinnende forestilling som fikk Norgespremiere på Intimscenen. Dette var en gave til alle som har sans for nevrotisk humor á la Woody Allen og til alle som liker overraskende komikk. Forestillingen ble en publikumssuksess og Rogalands Avis beskrev forestillingen som «en herlig komedie om mangel på liv».

Tradisjonen tro kom StatsTeatret med en ny episode i sin omskrevne Norgeshistorie. I 1930 DIKTATOREN fikk vi stifte bekjentskap med Sven Elvedal og en rekke andre kulturpersonligheter, som dannet det inderlig fascistiske revy- og cabaretselskapet Den Sorte Hauk. Det ble frekt, fornøyelig og fullstendig fascistisk! Aftenbladets anmelder beskrev 1930 Diktatoren som «elegant, morsom og tankevekkende». 

Tilbake til Rogaland Teater kom også våre danske venner Cederholm & Brdr. Hellemann & Furio. Med seg hadde de både nyskrevet tekst og musikk i en ny Teaterkonsert - TEATERKONSERT HOW, der hele vårt skuespillerensemble var involvert. Teaterkonsert How var et slags kinderegg bestående av tre vidt forskjellige akter, som ifølge Aftenbladets anmelder fikk «hjertet til å glede seg over samspillet mellom lyder, musikk og visuelle virkemidler».


På tampen av våren kunne vi stolt presentere KUNST av Yasmina Reza, der trekløveret Dale, Martinsen og Kanic briljerte. Forestillingen ble godt mottatt og Klassekampens anmelder mente «Nyklassikaren Kunst råkar oss både i muskelknutane og i lattermusklane». 

Vi avsluttet vårsesongen i juni på tradisjonelt vis med SOMMERTEATER på Hindal Gård. Denne gangen var det lagt opp til en fiks moderniseringen av folkeeventyrene med Askeladden og Di! I anledning 10 årsjubileet fikk de voksne sin egen late-night forestilling, noe som ble meget godt mottatt. 

STORE FORANDRINGER
Rogaland Teater fikk høsten 2015 bevilget 5 millioner kroner til vedlikehold. Pengene kom fra regjeringens vedlikeholdspakke og mange av tiltakene var særlig rettet mot Sør- og Vestlandet. Tilskuddet på 5 millioner ble øremerket oppussing av teatrets publikumsområder. Arbeidet ble gjennomført i sommermånedene og publikum kunne tre inn i en ny foaje da vi innviet høstsesongen i august.

HØSTEN
Med to Heddanominasjoner i bagasjen, herunder Årets forestilling - A CHRISTMAS FOR CAROL og prisen for beste kvinnelige hovedrolle til Nina Ellen Ødegård for rollen som Carol, samt eksport av TEATERKONSERT BEETHOVEN til ærverdige Bellevue Teater i København var Rogaland Teater godt kunstnerisk skodd for å ta fatt på høsten.

Miksen av gammelt og nytt, vågalt og originalt, utgjorde i sum et høstprogram med godbiter for de aller fleste. I løpet av høsten fikk publikum et gjensyn med tidligere forestillinger som A CHRISTMAS FOR CAROL, JEG HETER BENTE, 1930 DIKTATOREN og KUNST.

Som noe helt nytt, kunne vi stolt presentere LØRDAGSGODT i regi av Barne -og ungdomsteatret. LØRDAGSGODT er underholdning og gode kulturopplevelser som rett og slett sukrer tilværelsen for barnefamilier. LØRDAGSGODT var utsolgt hele høsten og vi ser oss godt fornøyd med å utvide vårt programtilbud i form av faste arrangementer til våre yngste publikummere.
Nytt av året var også StatsTeatrets endagsfestival, der vi fikk en eksklusiv anledning til å bivåne truppens fem første forestillinger fra 1066 til 1880.

Ambisjoner, vilje og mot er en del av Rogaland Teaters DNA, og dette kom godt til syne i høstens premierer. Først ut var NERDENE, der Christian Eriksen og hans medsammensvorne gikk humoranalytisk knallhardt til verks på Hovedscenen ved å teste og etterprøve humorens mange uttrykksformer.

Humoristisk ble det også da Torfinn Nag med sin ALTMULIGMANN kom på besøk i Kjellerteatret. Dette ble en lun liten forestilling der Nag inviterte til en humørfylt reise i sitt eget liv, og som Aftenbladets anmelder beskrev som en «trivelig teaterlek».

Det suste virkelig i sivet da Barne- og ungdomsteatret satte opp Kenneth Grahames eventyrklassiker DET SUSER I SIVET, og omdannet Hovedscenen til en verden i sivet langs elvebredden. Publikum ble sjarmert i senk av våre dyktige skuespillere i Barne og ungdomsteatret og Rogalands Avis anmelder mente Bjørn Ravn Carlsen og hans unge ensemble «har klart og servere oss en drømmeforestilling».

En annen klassiker på høstens program var Hamsuns MARKENS GRØDE – REVISITED  i Teaterhallen, der publikum bokstavelig talt fikk kjenne på ulike naturelementer og oppleve at naturen tar seg til rette og aldri spør om lov. Den nyskapende teaterforestillingen gjorde sterkt inntrykk på mange og Rogalands Avis anmelder omtalte stykket som «vilt, vakkert og dypt rørende».

Som siste post på høstprogrammet viklet vi ut den eventyrlige og fantasieggende historien om ORLANDO på Hovedscenen. Forestillingen ble skamrost av både publikum og anmeldere, og fremstod som et av teaterårets virkelig store høydepunkt. VGs anmelder mente ORLANDO var "En av høstens mest kreative opplevelser hva teaterfronten angår". 

MER DRAMA I HVERDAGEN
På tampen av året introduserte vi Dramakortet.  Med Dramakortet i lomma, kan man som publikum få med seg så mange forestillinger man bare vil i løpet av et år. Med slagordet  «Mer drama i hverdagen» og det flunkende nye Dramakortet, har teatret lyst til å få enda flere til å gå litt oftere i teatret uten at det blir dramatisk dyrt.

DU OG DU, EN KVU
I 2015 la regjeringen penger på bordet i forbindelse med en konseptvalgutredning (KVU) og økte tilskuddet til Rogaland Teater med kr 2.000.000. Disse midlene var øremerket KVU og resulterte i at teatret kunne ta et viktig og nødvendig skritt videre i arbeidet med nytt hus. Med finansiering fra teatrets tre eiere (stat, fylke og kommune) ble konseptvalgutredningen påbegynt våren 2016 og skal ferdigstilles i løpet januar 2017. Denne utredningen skal gi oss et svar på hvilket konsept som er det mest gunstige sett ut ifra et samfunnsperspektiv. Det er positivt å se at regjeringen i statsbudsjettet for 2017 har videreført de to øremerkede millionene. Det gjør at vi i 2017 kan starte med neste milepæl i arbeidet med nytt teater, som er kvalitetssikringen av KVU, en såkalt KS1.


 
Hjem / Arkiv

Hovedsamarbeidspartnere:

Conoco Phillips
OBOS

SAMARBEIDSPARTNER:

Repsol Primær
Lyse

Støttespillere:

Stavanger Aftenblad
Viking Fotball
Clarion Stavanger by Nordic Choice
Stavanger Forum

Eiere:

Kulturdepartementet
Rogaland Fylkeskommune
Stavanger Kommune

Hovedsamarbeidspartnere:

Conoco Phillips
OBOS

SAMARBEIDSPARTNER:

Repsol Primær
Lyse

Støttespillere:

Viking Fotball
Clarion Stavanger by Nordic Choice
Stavanger Aftenblad
Stavanger Forum

Eiere:

Kulturdepartementet
Rogaland Fylkeskommune
Stavanger Kommune

Hovedsamarbeidspartnere:

Conoco Phillips
OBOS

SAMARBEIDSPARTNER:

Repsol Primær
Lyse

Støttespillere:

Stavanger Aftenblad
Viking Fotball
Clarion Stavanger by Nordic Choice
Stavanger Forum

Eiere:

Kulturdepartementet
Rogaland Fylkeskommune
Stavanger Kommune