Strålende anmeldelser til Teaterkonsert HOW og 1930 Diktatoren

Fasiten etter helgens premierer er intet mindre en tre femmere og en sekser fra anmelderne
20.04.2016
how presse shdirdal001
Både Teaterkonsert HOW og 1930 Diktatoren er blitt omfavnet av både publikum og anmeldere og begge forestillinger fikk stående applaus og trampeklapp etter teppefall.

1930 Diktatoren
Både Aftenbladets og Rogalands Avis anmelder var begeistret for 1930 Diktatoren og trillet henholdsvis en femmer og en sekser på terningen.
Aftenbladets anmelder har følgende overskrift på sin anmeldelse: "En glitrende idè, strålende teater" og utdyper: "Statsteatrets "Diktaroren" er elegant, morsom og tankevekkende. Mer kan vi ikke kreve.Det er fullt av humor og galskap, og nettopp derfor blir "Diktatoren" så bra. Kraften i denne forestillingen ligger nemlig i miksen av det latterlige og det dype alvoret: Yngve Sundvor, som leder teatret og lager forestillingene i nært samarbeid med skuespillerne, har denne gang et aktuelt og dramatisk bakteppe."

Rogalands Avis går enda lenger i sin begeistring og beskriver 1930 Diktotoren som en "Fenomenal forestilling, og kommer med følgende oppfordring: "Vil man ha en teateropplevelse som ikke slutter ved forestillingens tappenstrek, tar man turen til Teaterhallen og opplever Statsteatrets «1930 Diktatoren». Det er en meget artig, men også meget nyttig bruk av halvannen time av livet.

Les mer om StatsTeatret her

Teaterkonsert HOW
Det var mange som gledet seg til et severdig gjenhør med Teaterkonsert i regi av Cederholm & Brdr. Hellemann & Furio, og Teaterkonsert HOW innfridde så til de grader og mottok femmere fra begge anmeldere. Aftenbladet frydet seg over "Teatrets forunderlige HOW" og forklarte dette med at man "ikke skal spørre "hvorfor" så mye rart skjer på scenen på Rogaland Teater. Opplev heller "hvordan". De tre aktene gir meget forskjellige opplevelser, og preges  av det samme kreative kvalitetsstempel signert de danske teatertrollmenn: Cederholm & Hellemann & Furio. I Teaterkonsert HOW blir lattermusklene strukket og hjertet får glede seg over samspillet mellom lyder, musikk og visuelle virkemidler. Det er sannelig ikke lite, bare det."

Også Rogalands Avis´s anmelder ble kostelig underholdt og beskrev Teaterkonsert HOW som "En fornøyelig opplevelse". Han konkluderte med følgende utsagn "Teaterkonsert er på mange måter en form for befriende underholdning så lenge den framføres av ensembler med kvaliteter. Her serveres mer av hvordan det kan gjøres enn hvorfor de gjør det. Kreativiteten til regissør Nikolaj Cederholm og hans medspillere er der, så vel med musikk som med sceneartisteri."

Les mer om Cederholm & Brdr. Hellemann & Furio´s MOMOLAND her
Hjem / Arkiv

Hovedsamarbeidspartnere: