Ingenting forandrer seg. Og så, i løpet av tre og et halv sekund, har alt forandret seg. Hva fremtiden bringer, må gudene vite. Et halvt hundreår kan med et kast med øynene tilbakelegges. Kjenner du det slik iblant også?

Orlando tok storeslem under Heddaprisutdelingen 2017 med prisen for beste kvinnelige hovedrolle, beste regi og beste forestilling. Orlando var forøvrig nominert i hele syv kategorier. Nå kan publikum i Stavanger se frem til en gjensyn med Orlando.

Virginia Woolf skrev romanen ”Orlando” i 1928, en høystemt tumult hvor vi følger hovedpersonens liv over kontinent og århundrer. Orlandos livsløp er mangslungent, en reise som vekselsvis mann og kvinne, ung og gammel, fattig og herskapelig rik. Over 400 år blir Orlando voksen og mister sine illusjoner. Og får noen nye.

Men hvem er så Orlando? Alle – og samtidig fullt og helt seg selv: Orlando er klosset, ukyndig i geografi og lengter etter å være for seg selv. Orlando er en dyktig rytter som kjører seksspann i galopp over London Bridge. Orlando brister i gråt på den minste foranledning. Orlando er ambassadør ved sultanens hoff i Konstantinopel. Orlando er en dikter. Orlando er blitt kysset av en dronning. Orlando kler seg i krinoline med rødme på kinnet.

Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs har tatt for seg Virginia Woolfs bok og vikler ut den eventyrlige og fantasieggende historien om Orlando for scenen, en historie som sprenger både det klassiske dramaet og det sannsynliges rammer. Bak det musikalske landskapet står Simon Revholt, som blander stilarter og sjangre: fra renessansens madrigaler til glamrockens David Bowie.

Nina Ellen Ødegård spiller den krevende rollen som Orlando. Sammen med et tett ensemble og slående visuelle virkemidler, tar hun oss med på en reise gjennom tid og rom, på det ytre så vel som på det indre plan. Men hvem er det som snakker til oss? Orlando selv? Eller tidsånden?

Tilbakemeldingene fra publikum florerte i det digitale univers og anmelderne tok i bruk de store ord i sine anmeldelser etter premieren på Orlando. Og ikke uten grunn, for Orlando er en estetisk gavepakke med imponerende fingerspitzgefühl og ensemblekunst til å bli skikkelig stolt og rørt av.

Et begeistret anmelderkorps trillet femmer og seksere over hele fjøla. Aftenbladets anmelder fremhevet skuespillerprestasjonene og skrev følgende: «Nok en gang leverer Ødegård en strålende rolletolkning i spennet mellom det humoristisk-satiriske og dypt alvorlige. La meg også rose hele ensemblet for å ha skapt en visuell og teknisk fascinerende forestilling.» Videre beskrev hun Orlando som «en særdeles forfriskende og vakker teateropplevelse».

Hennes kollega i Rogalands Avis trillet en sekser på terningen og mente Orlando er «En stor visuell opplevelse» Han skrev videre at «Orlando er et stykke hvor publikum får oppleve en sjelden visuell opplevelse, et fyrverkeri av både scenografi og poesi med skuespillere som gir oss en euforisk opplevelse».

Også hovedstadspressen lot seg forføre og VGs anmelder mente «Fortellingen om Orlando, først mann, så kvinne, er i teaterform blitt en fyrrig, satirisk og poetisk visuell opplevelse». Klassekampens anmelder fulgte opp og trakk frem sceneprestasjonene: «eit strålande ensemblespel solid leia av Nina Ellen Ødegård og godt følgd av mellom andre Øystein Martinsen som fleirkjønna friarar og Even Stormoen som dei mange ulike regentane. Han konkluderte med med at Orlando er «ein velspela og uhøgtideleg leik med konvensjonar».

Portrett Nina Ellen Ødegård

Nina Ellen Ødegård

Orlando

Portrett Even Stormoen

Even Stormoen

Medvirkende

Portrett Øystein Martinsen

Øystein Martinsen

Euphrosyne/Erkehertuginnne Harriet/Erkehertug Harry/Kapteinen

Portrett Anders Dale

Anders Dale

Russisk sjømann/Nicholas Greene/Shelmerdine

Kamilla Grønli Hartvig

Kamilla Grønli Hartvig

Sasja

  • Varighet

    2 timer og 20 min inkl pause