Sterke damer kommer tilbake - Rogaland Teater - responsive

Sterke damer kommer tilbake

Merk deg begrepet ”repertoar-modell”. Med den modellen skal nemlig teaterpublikum få se mer teater fra scenene ved Rogaland Teater. -Jeg har veldig tro på dette, sier teatersjef Arne Nøst
01.09.2016
visuelt uttrykk1
Tekst: Anja Fremo | Foto: Stig Håvard Dirdal 
Teaterpublikummet i Stavanger har vært
vant til at en forestilling har premiere,
den spilles et par måneder, sånn omtrent
30-40 forestillinger, litt avhengig av publikumstilstrømningen,
så tas forestillingen
av – og du ser den aldri igjen.
Var det en god forestilling – og gikk du
glipp av den? Synd for deg! Traff ikke forestillingen
publikum? Synd for skuespillere
og teatret som har måttet holde det
gående, til tross for halvfulle benkerader.
Publikum avgjør
I teaterverden kalles den måten å organisere
oppsetninger på, en ensuite-modell.
Da kjøres forestillingene nesten uavhengig
av hvor mange publikummere som
kommer.
Nå er dette i ferd med å bli historie.
Rogaland Teater er godt i gang, og andre
teatre prøver det samme. Med en repertoar-
modell organiserer teatret nemlig
forestillingene på en annen måte.
– Målet er at publikum skal få mer å velge
i, og at gode forestillinger skal få et lengre
liv, sier Arne Nøst.
Større publikum for Bente
Med den nye modellen skal flere forestillinger
spilles parallelt. Dermed skal
publikum kunne velge mellom flere ulike
forestillinger i samme periode.
I høst er det duket for gjensyn med to forestillinger
fra tidligere sesonger på teatret.
Jeg heter Bente og A Christmas for Carol
settes opp igjen.
– Bente kommer tilbake – på Hovedscenen
denne gang – fordi vi mener denne forestillingen
har et større publikum enn de
som fikk den med seg i fjor høst. I tillegg
får vi på teatret trening i å flytte en forestilling
fra et mindre format til et større.
Jeg heter Bente gikk for fulle hus i Teaterhallen
i fjor høst. Det er den gripende
forestillingen om journalisten Bente som
langsomt forsvinner fra denne verden
og sine tre venninner fordi hun rammes
av Alzheimers. Her spiller Mette Arnstad
Bente, som har vært den driftigste i
venninne-gjengen, men som etter hvert
blir avhengig av andre.
Det alvorlige tema til tross, så er dette
en varm og energisk forestilling med
humor og galgenhumor. I tillegg til Mette
Arnstad, møter vi Ragnhild Hiorthøy som
Vera, Gretelill Tangen som Hanne og
Marianne Holter som Marie. Stykket er
skrevet av den danske skuespilleren og
dramatikeren Rikke Wölck. Regissør er
Svein Harry Schöttker Hauge. Gjensynet
med Bente skjer på Hovedscenen 18.-25.
august.
Eventyrlig juletradisjon
med Carol
– Med Carol ønsker vi å skape en ny
juletradisjon i Stavanger, forteller Arne
Nøst. Tanken er altså at det ikke skal bli jul
uten Carol for Stavanger-publikummet.
Med suksess i fjor og gjensyn i år, skal
en tradisjon være i ferd med å bli skapt,
håper Nøst.
Juleforestillingen, som bygger på Charles
Dickens’ klassiske fortelling ”A Christmas
Carol” eller ”Et juleeventyr” på norsk, skal
igjen møte publikum i førjulsmodus.
Fra 18. november og fram til nyttår kan
publikum følge Carol i hennes forandring
fra den beinharde Scrooge-figuren på
Hovedscenen.
Og det kan fort bli et godt møte.
Forestillingen ble hedret med to Heddanominasjoner.
Det manifesterer
A Christmas for Carol som en av de tre
beste forestillingene spilt ved alle landets
teatre i fjor. Juryen bak nominasjonene
til fagprisen Hedda, har vurdert 163
forestillinger og nominert. I tillegg ble
hovedrolleinnehaver Nina Ellen Ødegård
nominert til Hedda-pris for beste kvinnelige
skuespiller for rollen som Carol.
Hedda-prisene gikk til andre enn Carol,
men to nominasjoner vitner uansett om
kvalitet.
– Det er veldig stas å bli nominert. Selv om
dette er en bransjepris, er det et tydelig
signal til publikum, mener Nøst.
Kom før naboen
Hele teatret må tenke annerledes når
forestillinger skal settes opp, spilles, tas av,
settes opp igjen.
Skuespillerne må hoppe inn og ut av
roller. Snekkerne må lage kulisser smartere,
i moduler som kan bygges opp og
pakkes ned, lagres og hentes fram igjen.
Kostymer må tas vare på. En hel stab må
omstille seg til en ny måte å tenke teater på.
– Alle er positive og løsningsorienterte,
uten spor av angst, ifølge teatersjefen.
Og grunnen til omleggingen er altså å
kunne tilby publikum et større utvalg.
Men Arne Nøst er ikke redd for at Rogaland
Teater skal domineres av repriser
framover.
– Vi skal selvsagt lage nye forestillinger
hver sesong. Repertoar-modellen er egentlig
den gamle måten å drive teater på i
Russland og på kontinentet.
Gode forestillinger som publikum liker,
kan altså komme tilbake. Men alle suksesser
vil ikke bli satt opp på nytt. Og det er
ikke bare publikumsvinnerne som skal få
nye sjanser. -Av og til opplever vi at forestillinger
trenger litt tid for å bli oppdaget
av publikum og det kan være fulle hus de
siste to ukene. Da kan det være riktig å la
ryktet gå, la salen selge forestillingen, som
vi sier, å ta den opp igjen.
Publikum må altså ikke lene seg tilbake og
tro at de kan vente med å se en forestilling
fordi den kommer tilbake neste sesong.
– Mitt råd til publikum er at de må gå på
en forestilling så fort som mulig. Gjør som
bergenserne, sørg for å få gått på teatret før
naboen, oppfordrer teatersjef Arne Nøst.
Hjem / Arkiv

Hovedsamarbeidspartnere:

Conoco Phillips
OBOS

SAMARBEIDSPARTNER:

Repsol Primær
Lyse

Støttespillere:

Stavanger Aftenblad
Viking Fotball
Clarion Stavanger by Nordic Choice
Stavanger Forum

Eiere:

Kulturdepartementet
Rogaland Fylkeskommune
Stavanger Kommune

Hovedsamarbeidspartnere:

Conoco Phillips
OBOS

SAMARBEIDSPARTNER:

Repsol Primær
Lyse

Støttespillere:

Viking Fotball
Clarion Stavanger by Nordic Choice
Stavanger Aftenblad
Stavanger Forum

Eiere:

Kulturdepartementet
Rogaland Fylkeskommune
Stavanger Kommune

Hovedsamarbeidspartnere:

Conoco Phillips
OBOS

SAMARBEIDSPARTNER:

Repsol Primær
Lyse

Støttespillere:

Stavanger Aftenblad
Viking Fotball
Clarion Stavanger by Nordic Choice
Stavanger Forum

Eiere:

Kulturdepartementet
Rogaland Fylkeskommune
Stavanger Kommune