Aldri har Shakespeare sitatet «en mann må spille mange roller i sitt liv» vært mer treffende. Med presisjon og oppfinnsomhet og i et halsbrekkende tempo leder tre av teatrets mest sprudlende og oppfinnsomme komikere, Lars Funderud Johannessen, Øystein Martinsen og Glenn André Kaada, oss gjennom Shakespeares Samlede Verker (lett forkortet) på ca. 90 minutter.

Absolutt Shakespeare er spekket med crazykomikk, lattervekkende situasjoner og ikke minst et uforglemmelig gjensyn med de fleste av Shakespeares kjente figurer.

Vi garanterer at dette lett forkortede produktet er minst like rikt på magi, genialitet og ufattelig storhet som Shakespeares originaltekster.

PS: Absolutt Shakespeare er skrevet av samme gjengen som har Absolutt Bibel på samvittigheten.

Anmelderne trakk frem superlativene etter onsdagens premiere på ABSOLUTT SHAKESPEARE

Stein Roger Fossmo i Rogalands Avis trillet intet mindre enn en sekser på terningen og beskrev forestillingen som «en deilig samling elleville innfall og absurditeter uten sidestykke. Dramatikerens mest kjente figurer er tolket med originalitet på grensen til galskap».


Han skrev videre: «Det kunne blitt grusomt: Menn i kvinneklær i lokalrevystil og poenger som krever universitetsstudier om verkene. Men resultatet er blitt en lang rekke herlig skrudde figurer, monty pythonsk galskap og mengder av originale påfunn. Ikke alt er like elegant, og det er mye fjas. Det tas mange oppsiktsvekkende og originale grep, det ene villere enn det andre. Det pøses på nærmest grenseløst, og det er liten grunn til å skygge unna om Shakespeare-kunnskapen er lav».


Han berømmer regissør Svein Solenes som han mener «har sydd sammen forestillingen i et tempo der halvannen time raser av gårde, med få dødpunkter. Det er galskap, men det er i alle fall system i galskapen».

Også Marianne Terjesen i NRK Rogaland lot seg begeistre. «Det er likelige doser blod og gørr, rappkjefta ordspill og fysiske krumspring, diverse fektekamper inkludert. Det er fritt etter Shakespeare, svært fritt og av og til med lokal koloritt, såpass sparsomt dryssa ut at det blir velkomment ekstra krydder». Hun mener at «man kan fint more seg her uten å ha det minste kjennskap til Shakespeare fra før, men den som kjenner i alle fall litt til stykkene, får en ekstra bonus, for her går det kjapt unna».


Terjesen trekker frem selvironien i stykket i sin anmeldelse: «driver de gjøn, ikke bare med Shakespeare, men med teateret selv og sin egen profesjon. Det gir en ekstra kvalitet til forestillingen», og fremhever avslutningsvis Glenn André Kaada som et høydepunkt: «Glenn André Kaadas Hamlet er en herlig parodi, nesten verd inngangspengene alene.

Aftenbladets anmelder Solveig Grødem Sandelson fremhever også skuespillernes innsats. «Dei er løgne. Øystein Martinsen som i overkant lystig Julie eller som lett forvirra Ofelia med utruleg dårleg Kristiansandsdialekt, Lars Funderud Johannessen som dansk slottsvakt, som Tore Renberg og som Julies velbrukte amme, Glenn André Kaada når han jålar seg til og flyr på veggen som halvgal Hamlet». Hun oppsummerer forestillingen på følgende måte: «Absolutt Shakespeare er løye. Dei tre på scena er løgne, kvar for seg og saman».

Dagbladets Inger Merete Hobbelstad beskriver ABSOLUTT SHAKESPEARE som «en underlig hybrid, det er boblende lystig og går veldig, veldig fort. Det parodierte er høylitterært, men formen er som på en revy. Her og der blir det for lettvint, litt plumpt. Som regel er det veldig morsomt. Poenger kastes opp og plukkes ned med kjapp selvfølgelighet, skuespillerne veksler lett mellom harselas med hverandre som karakterer og harselas med hverandre som seg selv. Ingen tillates å ta seg selv for høytidelig her, ikke skuespillerne, ikke Shakespeare, og slett ikke publikum».


Billetter: Ord. 250,-/Stud./Ungd. 120,-/Hon. 125,-

Skuespillere

Portrett Øystein Martinsen

Øystein Martinsen

Portrettbilde av Glenn André Kaada.

Glenn André Kaada

Lars Funderud Johannessen

  • Premiere

    10.10.12

  • Varighet

    1 timer og 45 inkl. pause