«… der hændte mig noget, eller jeg drømte det», skriver løytnant Glahn i første kapittel av sine erindringer.

Når teatersjef Arne Nøst denne høsten gir seg i kast med Hamsuns ikoniske verk har han både regi, scenografi og musikk. Han vektlegger drømmeperspektivet i Pan og lar hele handlingen utspille seg i en drømmeaktig fantasiverden, der personene dukker opp og forsvinner igjen i strid med all logikk.

I Pan (1894) forteller den unge løytnant Thomas Glahn om sine opplevelser ved handelsstedet Sirilund i Nordland. Året er 1855, og Glahn forsøker å livnære seg som jeger og fisker. Han bor i en enkel hytte og gir inntrykk av å leve isolert og i pakt med naturen. Samtidig pleier han omgang med stedets kondisjonerte. I byen forelsker han seg i Edvarda – kjøpmann Macks datter – og i skogen tar han Eva – smedens kone – som elskerinne.

Glahn er en forvirret, spontan, kaotisk og hypersensitiv outsider som er kastet inn i en til tider dødelig kamp mellom natur og kultur. Han er en person med sterk vilje, sterke drifter og lyster. Men personligheten gjør det vanskelig for ham å få det han vil ha – nemlig Edvarda. Han mestrer ikke de sosiale spillereglene, og har samtidig en slags forakt for det siviliserte som ikke gjør ting enklere.

I PAN tar Arne Nøst for seg de sterke følelsene kjærlighet og forelskelse og skildrer hvordan disse følelsene kan vekke de mørkeste sidene i mennesket. Den røde tråden i stykket er en mystisk ond kraft som lurer i det skjulte uten at man får helt grep på hva det er.

Portrett Anders Dale

Anders Dale

Portrett Ragnhild Arnestad Mønness

Ragnhild Arnestad Mønness

Portrett Helga Guren

Helga Guren

Portrettbilde av Marko Kanic.

Marko Kanic

Portrett Espen Hana

Espen Hana

Roar Kjølv Jensen

Roar Kjølv Jenssen

  • Varighet

    2 timer og 20 minutter inkl pause