Hopp til hovedinnhold

Du er logget inn med Dramakortet. ✅

Akropolishøyden med Rogaland Teater sett fra avstand

OM TEATRET

Årlig presenteres 15 – 20 produksjoner på fire forskjellige scener.

Hovedscenen, en tradisjonell prosceniumsscene med plass til 353 publikummere i to plan; Kjellerteatret og Teaterhallen, begge med varierende publikumskapasitet. En fjerde scene, Intimscenen, ble gjenåpnet i 2013 etter å ha vært stengt i ett år pga utbedring av rømningsvei.

Hovedscenen, en tradisjonell prosceniumsscene med plass til 353 publikummere i to plan; Kjellerteatret og Teaterhallen, begge med varierende publikumskapasitet. En fjerde scene, Intimscenen, ble gjenåpnet i 2013 etter å ha vært stengt i ett år pga utbedring av rømningsvei.

HOVEDBYGNINGEN

Teatrets hovedbygning er fra 1883. Den var det første store arkitektoppdraget til Hartvig Sverdrup Eckhoff, som senere skulle stå for arkitekturen til de øvrige monumentalbygningene i Kannik-området: Stavanger Museum, Turnhallen – nå Teaterhallen – og Stavanger Sykehus.

Hovedbygningen er utvidet og ominnredet en rekke ganger. Første tilbygg bestod av pissoar i 1895, mens teatrets biscene – Intimscenen – ble bygget og tatt i bruk i 1974 og scenetårnet i 1980.

Fra 1939 ble Sverre Brandsberg-Dahl teatrets faste arkitekt. Etter ham fulgte Børge Brandsberg-Dahl, og det er hans arkitektkontor som står bak de omfattende utvidelser og ombygginger siden.

Fra 1883 til 1978 var hovedbygget og eiendommen formelt eid av et eget selskap. I 1978 overtok Rogaland Teater a.s. eiendommen fra selskapet Stavanger Teaterbygning.

DEN TIDLIGE DRIFTEN

Teatertilbudet som ble gitt frem til 1947 var sporadisk og varierte i takt med byens økonomiske opp- og nedturer.

En viktig foregangsmann i den første tiden var Olaus Olsen. Han drev et omreisende teaterselskap, og var ansvarlig for den første premieren 15. april 1883. Teaterselskapet til Olsen var såpass seriøst at han forhandlet frem eneretten til å spille flere av Ibsens skuespill utenfor Christiania, blant andre Gengangere.

I 1914 ble Stavanger Faste Scene åpnet. Dette selskapet gikk overende i 1921, men allerede samme år fikk byen Stavanger Theater. Stavanger Theater foresto teaterdrift i bygningen frem til 1925-26.

Fra 1926 til slutten av okkupasjonstiden var det ikke noe fast teatertilbud i teaterhuset. Denne perioden omtales ofte som «Den store stillhet».

Under okkupasjonstiden vokste det frem amatørteatre som spilte teater i Stavanger på bortgjemte steder, men for et stort publikum.

Gunnar Eide var en av ildsjelene. På hans initiativ ble Det Unge Teater etablert i 1945. Svært anstrengt økonomi gjorde imidlertid at også dette selskapet etter kort tid måtte innstille.

Men i 1947 ble Rogaland Teater opprettet som aksjeselskap og som egen post i statsbudsjettet. Siden den gang har det vært et kontinuerlig teatertilbud i Stavanger og Rogaland.

Rogaland teater ble etablert i Stavanger i 1947 og har markert seg som et av de ledende teatrene i Norge.

REPERTOARET

Rogaland Teaters repertoar har siden starten bestått av en blanding av moderne og klassisk dramatikk fra inn- og utland, så vel som komedier, musikaler og barne- og familieforestillinger.

Teatret har markert seg ved å være blant de første i landet til å introdusere en rekke europeiske og nordamerikanske dramatikere for et hjemlig publikum. Vi er også stolte av de mange anerkjente regissørene vi har samarbeidet med opp gjennom årene.

Vi var ett av de første teatrene til å vise stykker av den norske dramatikeren Jon Fosse. To av hans arbeider som hadde urpremierer ved Rogaland Teater, Natta syng sine songar (1997) og Vinter (2000), er blant Fosses mest spilte skuespill i utlandet.

Blant klassikerne oppførte vi Dickens’ Nicholas Nickleby som sju-timers maratonteater med stor suksess i 2004.

Andre godt mottatte produksjoner er O’Neills Måne for livets stebarn (2004) – Nina Ellen Ødegårds tolking av rollen som Josie ga henne teaterprisen Hedda – Bulgakovs Mesteren og Margarita (2005), musikalen Skyfri himmel (2006) – basert på Bjørn Eidsvågs tekster og musikk – og urframføringen av Sonny, et musikkdramatisk verk bygget over musikken til Kaizers Orchestra (2011).

Til Barne- og ungdomsteatrets 50-årsjubileum i 2007 bestilte Rogaland Teater en familiemusikal av forfatteren Tore Renberg og musikeren Janove Ottesen. Det tusende hjertet hadde urpremiere på Hovedscenen 23. november samme år.

Hele staben ved Rogaland Teater mottok Hedda-prisen for særlig faglig innsats i 2005. Dette var første gang denne prisen ble gitt til et helt teaterhus og ikke til en person eller produksjon.

BARNE- OG UNGDOMSTEATRET

I 1957 tok Bjørn Endreson initiativ til en helt unik tilvekst til den ordinære teaterdriften, Barneteatret. Under Elsa Nordvangs ledelse (1971-2002) utviklet Barneteatret seg videre og befestet sin posisjon som en av hjørnesteinene i Rogalands kulturliv.

Barneteatervirksomheten er siden utvidet med et eget tilbud for ungdom. I 2002 ble derfor navnet endret til Barne- og ungdomsteatret. Bjørn Ravn Carlsen er barne- og ungdomsteatersjef.

Barne- og ungdomsteatret er et teatertilbud for barn og unge med teater som fritidsaktivitet. Tilbudet er enestående, ikke bare i Norge, men også i nordisk sammenheng.

I tillegg til faste klubbkvelder, produseres det årlig store oppsettinger. Oppsettingene er blant de mest populære ved Rogaland Teater. Årlig spiller Barneteatret opp mot 80 -100 forestillinger på teatrets hovedscene for et publikum på 20 000 – 30 000.

Etter at Rogaland Teater overtok Stavanger Gamle Turnhall fra Rogaland fylkeskommune i januar 2003, fikk teatret en unik og etterlengtet mulighet til å videreutvikle barneteatertilbudet. Med en egen bygning – Teaterhallen – med både scenemuligheter og øvingslokaler, har det åpnet seg en enestående mulighet til å realisere de fremtidsplaner teatret har for Barne- og ungdomsteatret.

TEATERSJEFEN

Fra 1. januar 2019 er regissør og skuespiller Glenn André Kaada teatersjef ved Rogaland Teater.