I Våken drøm tas Vamps sanger ut på tur, på en tidsreise. Ikledd vanvittige kostymer og akkompagnert av selveste Vamp, reiser et knippe av bandets musikalske perler gjennom tiden: Fra menneskets tilblivelse, til en tid vi ennå ikke kjenner.

Du er velkommen inn, hvis du tør, da. Scenen er mørk, mystisk og i grunnen litt dyster. Bandet som ankommer kveldens spillejobb er mildest talt forvirret. Hva slags sted er dette? Hvor er arrangøren? Hvor er publikum? Og hvor er strømmen? Hallo?

Tekst: Line Noer Borrevik | Foto: Stig Håvard Dirdal

Mørket brytes opp av månen, det er liv i skyggene og lyd i bygningen. Vegguret slår tunge slag. Det er på tide å begynne. En spillejobb er en spillejobb.

Til alle tider

Gjennom 25 tablåer og like mange sanger tar denne forestillingen oss gjennom menneskets historie; fra dets tidlige morgen via feirede høydepunkter og katastrofale lavmål og inn i en tid vi ennå ikke kjenner. Kjente og ukjente skikkelser dukker opp.

– Det er en magisk verden, en herlig, deilig gotisk verden. Vi tar Vamps sanger av forblåste skjær utenfor Haugesund på 90-tallet og gir dem en helt ny kontekst. For disse fantastiske sangene kan spilles over alt, til alle tider. Så vi tar dem ut på en tidsreise, forteller Yngve Sundvor.

Smigret

Han skriver og regisserer, og har valgt 25 sanger blant hundrevis. Bandet har i løpet av 30 år utgitt 29 plater, hvorav 11 er studioalbum.

– Vi har ikke valgt sangene. Det er Yngve som har valgt dem, og noen av dem har aldri vært spilt fra en scene før. Mange av valgene var overraskende, men de er veldig gode. Skulle vi valgt selv ville vi nok seifet i større grad, Yngves valg er mer spennende enn vi kunne gjort, sier Øyvind Staveland, Vamps grunnlegger og kontinuitet gjennom tre tiår.

Han ble overrasket og smigret da han ble presentert for ideen.

– Det er fantastisk å oppleve at noen gjør noe med ditt stoff, og at vi får være med på det selv. Det gjøres så ordentlig, med topp folk, i en storsatsing fra begge teatrenes side. For oss blir dette spesielt, sier han.

Kompliment

Bandet er absolutt vant til scener, og det er heller ikke første gang sangene er blitt gjort teater av. Mange fikk med seg Hallo-adjø på Haugesund teater i 2007.

– Det som er annerledes er at vi skal være på senen, vi skal spille, men noen andre skal synge sangene våre. Det blir rart å stå på scenen og for det meste tie stille, smiler Staveland.

Han liker ideen om en tidsreise, og særlig godt liker han begrunnelsen.

– Dette er enormt spennende, særlig fordi Yngve begrunner det med at for ham er musikken tidløs: symfonisk, middelaldersk, viseaktig, folkemusikk. Det opplever jeg som et stort kompliment, sier Staveland.

Vamps univers

Regissør Sundvor lover et fyrverkeri av kostymer og teatermagi, en halsbrekkende reise gjennom historien. Som vanlig fortelles ikke historien helt som vi er vant til at den blir fortalt. Sundvor har de siste ti årene endevendt Norgeshistorien i Statsteaterets like mange forestillinger. Det blir ikke lett å gjette hvilken Vamp-sang som synges av Jesus, og hvilken som ble Stalins.

– Det er en fantasi, bygd på Vamps univers, som jeg opplever som grenseløst. Folk har til alle tider ledd, grått og lidd, som du har ledd, grått og lidd. Mitt mål er at ved å gi sangene en annen kontekst kan vi gjenoppdage dem, og oppleve det i fellesskap med andre, sier Sundvor.

Han er opptatt av tekstene til Kolbein Falkeid, Ingvar Moe, Ingvar Hovland, Arnt Birkedal og mange andre, inkludert bandets medlemmer. Og dialekten.

– Igjen dette med en ny kontekst. Du har kanskje hørt sangene før, men har du hørt dem, spør han.

Lukten av fugl

På scenen møter vi, foruten Vamp, Mareike Wang, Espen Hana, Cato Skimten Storengen og Ragnhild Tysse, alle fra Rogaland teater, og Haugesund teaters Rikke Westerlund Lie. Når 30-årsdagen til et regionalt kulturfyrtårn skal feires, er det naturlig og nødvendig at gode teaterkrefter slår seg sammen.

– Vamp er en kunstnerisk gullåre som blir 30 år. Det måtte vi gjøre noe med, forteller Morten Joachim, teatersjef på Haugesunds Teater. Ideen til det som er blitt forestillingen En våken drøm var det han som hadde, og han luftet den med kollega Glenn André Kaada, litt lengre sør i fylket.

– En brilliant idé. Vamp er en av regionens sterkeste kulturmerkevarer. For meg luktet dette fugl umiddelbart, men jeg skjønte at dette er større enn hver av oss. I dette samarbeidet er vi gjensidig avhengig av hverandre.

– Jeg tenkte tidlig på Yngve Sundvor, han er en scenisk poet, streetsmart og poetisk, og han har den tilstrekkelige tyngden. Tekstene er sementert, de blir ikke endret, og Yngve gjør dette med opphavsmennene på scenen. Det er ikke en oppgave for hvemsomhelst, sier Joachim.

Sør og nord for fjorden

Forestillingen skal gå i Stavanger i vår, og får premiere i Haugesund sent i mai.

– For oss er dette den største satsningen på mange år. Joda, fallhøyden er stor, men det skal den være. Litt risiko må man ta, sier Joachim.

– Vi skal alltid være åpne for samarbeid, og denne produksjonen er sånn at det gir mening å samarbeide. Det betyr ikke at dette er begynnelsen på noe fastere. Identiteten Haugesund teater har fått under Mortens ledelse bør dyrkes, på samme måte som vi skal dyrke vår, sier Kaada.

En våken drøm. Du har sikkert hørt sangene før, men aldri har du sett dem sånn. Du har ærlig talt aldri vært utsatt for noe lignende.