Publikum i pandemiens tid

Noe av opplevelsen med å gå i teatret, er å glede seg. Du avtaler kanskje med familie eller venner, finner en dag som passer, en forestilling du gjerne vil se, kjøper billettene, noterer i kalenderen, kanskje må du skaffe barnevakt eller tenke at treningen får bare være den dagen.
17.09.2021
t h2021 innmat v9 web side 02 bilde 0002
TEKST: ANJA W. FREMO | FOTO: STIG HÅVARD DIRDAL

Og så får du sms om at forestillingen er avlyst – eller at det ikke er plass til deg likevel. Sånn har det vært for mange å være publikum i pandemiens tid. – Man har jo lyst til å gå, og da er det jo en nedtur når det ikke blir noe av, innrømmer Ståle Haugvaldstad. Han liker seg i teatret, er temmelig trofast publikummer, går noen ganger i året – med kona, med venner eller med datteren. Kjekke opplevelser får de, synes han. Av og til gjør de en helaften ut av det, tar et glass og kanskje en middag før eller etter.

– Vi har opplevd å bli flyttet tre ganger på samme forestilling, forteller Haugvaldstad. Skuffende, så klart, men han har all verdens forståelse for situasjonen.

– Hvis det er noen gang vi skal være fleksible, så er det jo nå.
 

HUNDREVIS AV FORESTILLINGER – TUSENVIS AV BILLETTER

Inger Sivertsen er billettlukeleder på Rogaland Teater. Koronaåret har vært utfordrende for henne og kollegene i billettluka.

– Vi har forholdt oss til minst 17 ulike regler siden dette startet, forteller Sivertsen. Fra full fres og stappfulle saler fram mot den berømmelige 12. mars 2020, til total nedstenging, litt åpning, en meter avstand mellom publikum – fra skulder til skulder, så fra nesetipp til nesetipp, så to meter avstand, eller bare 100 personer i salen, og så en periode helt ned i 20 publikum - mere per forestilling, samme hvor stor salen er, nedstenging igjen, alkoholserve - ring bare ved bestilling, så ingen alkoholservering i det hele tatt, anbefalinger som har tilsagt at publikum ikke skulle krysse kommunegrenser for å gå på teater, har gjort at innbyggere i Sandnes og Sola har måttet kansellere. På hovedscenen, som normalt tar vel 350 publikummere, har det altså vært ca. 170, 100 eller 20 – men aldri full sal gjennom koronaåret. Alt dette har teatrets folk måtte håndtere, snu seg rundt og tilpasset seg, samtidig som personale og publikum skulle føle seg trygt ivaretatt når det gjelder smittevern.

– Vi har avlyst over 220 forestillinger og hatt mange, mange justeringer, sier Inger Sivertsen.
 

INGEN BJEFF

Bare til Vamp–forestillingen Våken drøm, stoppet smittevernsrestriksjoner teateropplevelsen for mer enn 5000 publikummere. Da forestillingen ble lansert, så det ut til at vel 7000 billetter skulle kunne selges, men knapt mer en 1800 hadde fått drøm - men om Vamp i teatret oppfylt da storsatsingen dro videre til Haugesund i slutten av mai. Heldigvis kommer forestillingen tilbake til Rogaland Teater våren 2022.

– Når jeg ser hele perioden under ett, tenker jeg det har gått greit. Men herreminhatt, det har vært mange avlysninger, sier Anita Sætre. Hun har ansvar i billettluka og møter publikum i første linje.

– Vi har et fantastisk publikum. Selv om de blir fortvilte når avlysningene kommer og ofte kommer seint, er det nesten ingen som bjeffer. Og jeg er glad for at vi har gode systemer som gjør at vi greier å nå ut med beskjed til alle på sms og mail.
 

GLAD FOR RAUSHET

– At vi har hatt mulighet til å være rause, strekke oss for å gi refusjon, finne nye løsninger og forlenge perioden på Dramakortet, har vært avgjørende, sier hun. Og til tross for alle de publikumerne hun har vært nødt til å skuffe de siste månedene, har hun vært glad for å kunne gå på jobb. Men hun innrømmer at hun er lei av å refundere og slette billetter.

– Jeg opplever at publikum forstår, de er skjønne og takknemlige, opplever Sætre.
 

VIKTIG FØLELSE AV TRYGGHET

Nina Wold er blant dem som har sett håpet om en teateropplevelse svinne mange ganger. Med Dramakortet fikk hun med seg Tønes fem – seks ganger før verden stengte ned. Siden har det blitt mye mindre teater.

– Jeg savner det jo, når jeg ikke kan gå, sier hun og innrømmer at skuffelsen var sær - lig stor da hun innså at muligheten til å se Vamp–forestillingen også røyk.

– Men teatret har vært flinke med informasjon, mitt inntrykk er at de gjør det beste ut av det. Wold var også spent – og litt skeptisk – til hvordan smittevernet ville håndteres da hun først kom seg på en forestilling og to.

– Og jeg har absolutt følt meg trygg på de forestillingene jeg har vært på. Smittevernet, det opplever jeg teatret har tatt på alvor. Det har gitt gode og trygge teateropplevelser, sier Nina Wold. Da Dramakortet ble forlenget, ble hun fornøyd, så nå gleder hun seg til å ta teatret i bruk igjen når høsten kommer, forhåpentligvis med litt lettelser i restriksjonene.
 

MER FOKUSERTE OPPLEVELSER

– Jeg setter kulturopplevelser veldig høyt, sier Ståle Haugvaldstad som liker å ta turen både i Stavangeren og Konserthuset, i tillegg til på teatret. Færre publikummere og mindre stæsj rundt teateropplevelsen har ikke bare vært dumt, mener han.

– Opplevelsen blir litt mer fokusert, mener han når man sluses rett inn i salen, ikke kan henge i baren i pausen og har mindre mulighet til å pakke inn forestillingen i en middag eller en tur på byen før eller etter.

– Og når jeg har kunnet gå sjeldnere, har jeg satt enda mer pris på det, mener Haugvaldstad. Nå gleder han seg likevel stort til å kunne stole på at billetten han har kjøpt, kommer til å gjelde, til å diskutere forestillingen med kona, dattera eller venner han går med, kanskje til og med over en middag. Ståle Haugvaldstad er sikker på at han kommer til å trø enda litt oftere over terskelen til teatret når mulighetene byr seg igjen.

– Jeg tror jeg, og mange med meg, vil gå enda oftere når det blir mulig. Så mye har jeg savnet det. Teateropplevelser er mye mer enn bare krydder i tilværelsen, sier han.  
Hjem / Arkiv