Kort og godt en suksess

DRAMAKORTET FÅR FOLK TIL Å GÅ MER PÅ TEATER. OG HAR DU FØRST FÅTT DRAMAKORT, TAR DU GJERNE MER FOR DEG AV ANDRE KULTURTILBUD OGSÅ.
16.09.2019
t h2019 magasin shdirdal 027
Tekst Anja Fremo I Foto Stig Håvard Dirdal

Dramakortet får folk til å gå mer på teater. Og har du først fått Dramakort, tar du gjerne mer for deg av andre kulturtilbud også. -Dramakortet er vinn-vinn-vinn, mener Pernille Kaldestad, informasjonssjef ved Rogaland Teater.

3200 Dramakortinnehavere var på teater 22.000 ganger gjennom fjoråret. Kortet trosser kalenderåret og teaterets beregninger viser derfor at den som har Dramakort, ser i snitt åtte forestillinger på Rogaland Teater i det året kortet varer. Dramakortholdere er altså storforbrukere av scenekunst. Og ikke nok med det. Ting tyder på at teaterinteressen til disse folkene har ført med seg større appetitt på andre former for kultur også.

Flere blir mer nygjerrige
-Dramakortholderene ser ut til å bli mer nysgjerrig på flere forestillinger, forteller Kirsti Bjerva, salgs- og markedssjef ved Teateret.
De mindre scenene, med litt smalere stykker, er de som har opplevd mest økning i besøk på grunn av Dramakortet. Det var en positiv effekt teateret ikke helt hadde sett komme.
- Før så vi at vi hadde det vi kan kalle et intimscenepublikum med folk som gikk på de smalere forestillingene og et hovedscenepublikum som valgte seg de større og mer klassiske oppsetningene, sier Bjerva.

Hun tror at Dramakortet gjør det lettere for publikum å se forestillinger de ikke er helt trygge på når billetten er forhåndsbetalt. Dramakortet lokker flere av de som tradisjonelt har holdt seg til «sikre» teateropplevelser på hovedscenen inn på biscenene hvor repertoaret er litt mindre kjent for publikum.

Følelse av gratis
Dramakortet kom på bordet i 2016, etter lang tids finsliping og forberedelse. Konseptet er enkelt. Har du kjøpt kortet, kan du gå på alle teaterets forestillinger, så ofte du vil. Du kan se en oppsetning en gang eller 20 ganger. Du kan se hver eneste forestilling av én oppsetning, eller få med deg alle de ulike oppsetningene gjennom sesongen, du kan gå på teateret hver kveld, hvis du vil.
Teateret har spurt Dramakortinnehavere om kortet. Tilbakemeldingene er kjempegode. Folk som har Dramakort mener, kort sakt, at det er en kjempesuksess.

Forhåndsbetalte teateropplevelser gir følelsen av at billetten er gratis. For noen fører det til at de i større grad går på andre kulturtilbud. For andre gjør det at de velger teater foran for eksempel kino eller konserter, fordi teater oppleves «gratis». De med Dramakort følger bedre med på teatertilbudet – og også på det som skjer ved andre kulturinstitusjoner, både i egen by og når de er på reise til andre steder. Mange forteller om Dramakortet til venner og familie. Målet om å bygge et mer lojalt publikum, ser ut til å være oppnådd.

-Vi ser at disse er ekstremt gode ambassadører for teateret, sier Kirsti Bjerva.

For godt til å være sant
Tenker du på at en ordinær billett koster mellom 350 og 400 kroner, er Dramakortet «tjent inn» på fjerde forestilling. Tilbakemeldingen tyder på at mange mener dette er «mye for pengene», nesten for godt til å være sant.
Så skulle man kanskje tro at det som er gunstig for teatergjengere, er dårligere butikk for teateret. Hvordan kan det gå opp når disse Dramakortholderene i snitt ser åtte forestillinger?

-Hvis vi til en hver tid hadde hatt helt utsolgte saler på alle forestillinger, hadde det kanskje ikke vært så bra. Noen forestillinger er utsolgte, men ofte har vi ledige seter. Snittprisen per Dramakort-billett er lav, men alternativet er at det setet står tomt, sier Kjersti Bjerva.

-Det viser seg at vi har hatt økning i det ordinære billettsalget også. De som har Dramakort ble mer oppmerksomme på teateret og de tar ofte med seg noen som kjøper ordinære billetter, forteller Pernille Kaldestad.

-Jeg møtte en dame på teateret en kveld som fortalte at det var sjette gang hun så den samme forestillingen, og at hun hadde med seg en ny venninne hver gang, forteller Bjerva.

Bare teater
Fordelskort, medlemskort, bonuskort av ymse slag finnes i mange bransjer. Og ofte er virksomheten opptatt av å legge flere ulike fordeler inn i kortet, i håp om at det skal gi dem enda mer lojale kunder eller besøkende.

Teateret har lært av Dramakortholderne at kortet er bra som det er. Selv om du er interessert i teater, er du ikke interessert i billigere bensin eller en gratis blomterbukett i samme pakke.

-Men det Dramakortholderne er interessert i, er enda mer teater-opplevelser, forteller Pernille Kaldestad.

Dramakortholderne kan godt tenke seg å bli invitert til teaterprat med skuespillere, regissører eller teatersjef. De vil gjerne kjenne lukten av bakscenen og forstå mer av teaterets valg og vurderinger. Noen foreslår til og med at de kan bli invitert til å påvirke repertoaret eller være med på en audition. De vil gjerne kunne ta med en venn til halv pris på en forestilling eller to. Mulighet til å bruke Dramakortet på gjestespill som i dag ikke er inkludert i kortet, ønsker de seg også.

Men de aller fleste ønsker handler om mer teater – og kanskje litt billigere vin til pausen. «Ikke tull med noe som fungerer så bra», er lyden fra Dramakortholderne.

- Vi er kjempefornøyde med å ha en så begeistret kundemasse. Prisen er såpass lav at alle som har en interesse for kunst og kultur kan ha muligheten. Dette skal ikke være et VIP-kort, men et kort til glede for dem med genuin teaterinteresse, sier Kirsti Bjerva.

Fra upraktisk til enkelt
Den praktiske bruken av kortet ved billettbestilling og inngang i døra, er det eneste brukerne ikke er tipp topp fornøyd med. «Dette må da kunne løses enklere», responderer en av dem som var med i teaterets fokusgruppe.

Billettbestillingen er nå mye enklere enn den var i starten. Nå kan Dramakort-billetter bestilles på nett i kombinasjon med ordinære billetter. Men i døra må publikum med Dramakort fortsatt vise både billett, kort og legitimasjon. Det er fordi kortet er personlig og ikke skal deles med familie og venner. Men dette mener noen må kunne løses enklere. På teateret noterer de seg alle tilbakemeldinger. Også denne.
Dramakortet er kommet for å bli. Andre teater ser stadig til Rogaland med interesse og for å lære om lignende konsepter skal innføres.

-Vårt mål er at det skal være 4000 Dramakortholdere i løpet av 2019. Mange ser ut til å fornye kortet sitt – og virker som om Dramakortet oppleves en utrolig populær gave, enten til seg selv eller andre, sier Kirsti Bjerva.


 
Hjem / Arkiv