Tekst Anja W. Fremo | Foto: Stig Håvard Dirdal

Ingen tvil, altså, om at det er blitt en suksess og en solid juletradisjon – akkurat slik oppdraget til Yngve Sundvor var. Jeg og Arne (teatersjef Arne Nøst) gikk mange runder før vi endte opp med en nyskriving av Dickens’ juleeventyr, forteller Yngve Sundvor som skrev manus til «A Christmas for Carol» og har regien, også denne gangen.

Det har gått noen år siden Sundvor og Nøst gikk disse rundene, og nå vet vi at de førte stor suksess med seg, både kunstnerisk og i form av oppslutning og interesse blant publikum. Hedda-juryen mente, for eksempel, at forestillingen var så god at den fortjente nominasjon i kategorien Årets forestilling i 2016. Og skuespiller Nina Ellen Ødegård ble nominert til beste kvinnelige skuespiller for Carol, samme år.


– Det må bli en tradisjon. Dette er et av verdens mest kjente prosastykker. I mange europeiske byer blir det ikke jul før folk har sett «A Christmas Carol». Vi trenger slike ritualer. Så kan vi bare lage vår versjon av det så god og forstandig vi kan. X-faktoren er alltid om publikum liker det, sa Arne Nøst til Teatermagasinet før Carol skulle vises publikum for første gang.

Julesuksess

Og publikum har likt det. De strømmet til fra start i 2015, og tallene tyder på at det stavangerske publikum setter pris på juletradisjonen teateret har gitt dem. Første året ble det spilt hele 40 forestillinger for 11.640 publikummere. De to neste årene, var det færre forestillinger, men alle gikk for stappfulle hus. Dermed kan teateret telle opp at nesten 26.000 mennesker har sett «A Christmas for Carol». Fordelt på 80 forestillinger over de siste tre årene, gir det et belegg på 92 prosent før årets sesong.


-Vi vet en del om publikummet. En stor andel barn og studenter, tyder på at det er familier som kommer. Mange gruppebestillinger indikerer at bedrifter bruker denne forestillingen for sine ansatte. Vi hører at mange kommer igjen år etter år, selv om akkurat det er ikke like lett å trekke ut av tallene våre, sier Pernille Kaldestad, informasjonssjef ved Rogaland Teater.

Moralsk uten å moralisere

-Utgangspunktet var at jeg skulle skrive en ny forestilling, fra bunnen av. Men så kom vi altså fram til at Dickens’ juleeventyr passet svært godt inn i de tankene vi hadde. Det ble en dystopisk framtidsvisjon, med julestemning og mye gøy.

-Og så mener jeg det gir mulighet til refleksjon og ettertanke, som en juletradisjon bør – uten å være moraliserende. Pekefingre skal folk slippe, mener Yngve Sundvor. Dystopien er altså det motsatte av utopien, et samfunn hvor utviklingen har gått i negativ retning, anført av destruktive krefter som katastrofer, diktatur eller kriminalitet i en eller annen form. I et slikt univers foregår «A Christmas for Carol». Det begredelige London for 200 år siden, som Dickens skildret, er blitt til et framtidssamfunn hvor de strukturene vi i dag tar for gitt, ikke lenger fungerer. Det har gitt stort rom for kyniske krefter, her representert ved den beinharde forretningskvinnen Carol.

-London for 200 år siden, finnes ikke lenger. Det er et samfunn vi er forskånet for i vår levetid, men den virkeligheten kan igjen bli reell, sier Sundvor.

Han ønsket å skape grobunn for diskusjoner om for eksempel markedskreftene og new public management. Med omskrivingen av Dickens Scrooge til Carol, skapte han en karakter som skulle forsvare disse kreftene – som i det aller lengste står fast ved at slik må det bare være.

Slem, interessant rolle

-Jeg skrev nok rollen med Nina Ellen Ødegård i tankene. Jeg så ingen grunn til at denne rollen måtte være en mann. Menn står ikke alene for all verdens ondskap. Det var et rent feministisk grep. Nina Ellen er en fryktelig god skuespiller, og hun har egenskaper som gjør denne rollen interessant. Hun får fram veldig mange nyanser på kort tid, med stor nøyaktighet, direkte innlevelse og forståelse. Hun tror på situasjonen på en sånn måte at vi i salen tror det er slik det faktisk er, mener Yngve Sundvor.


-Jeg har nok de fleste skuespillere med meg når jeg sier at en snill rolle er mye kjedeligere enn en slem rolle. Vi går jo etter det konfliktfylte. Og da kan snill bli litt vassent. Yngve Sundvor mener Carol er tøffere enn Dickens’ Scrooge. -Vår historie er skrevet oppå Dickens, jeg forandret noe på persongalleriet og litt i storylinen. Så liker jeg at vår Carol kjemper lenger og argumenterer godt for hvorfor hun mener det må være som det er. Scrooge blir fort en betrakter av sitt eget liv, han trasker litt for lenge i Memory Lane og blir litt mer søtladen enn jeg tenker det skal være.

Reprise forplikter

Arne Nøst har hatt scenografien og Reidar Richardsen har laget filmuttrykkene som bidrar sterkt til skiftene mellom fortid, nåtid og framtid.


-Jeg er glad for at vi løste det med film. Det bidrar med det eventyrlige, det magiske, mener Sundvor som hver gang har gledet seg til det som for han er blitt en førjulstradisjon; en kort og intens prøveperiode ved Rogaland Teater i slutten av november. Suksess gjennom tre juler, tar ikke teateret lett på sesong fire med juleeventyr. Det er en forpliktelse i å sette opp «A Christmas for Carol» igjen og igjen. Det er viktig at skuespillerne trives med den. Det kan ikke bli en kjedelig vane. Årets oppsetning skal ikke bare være like bra som i fjor, men helst bedre. Alle må legge seg i selen og hele huset må være skjerpet for å være sikker på at folk ikke går skuffet hjem.

Sundvor håper han i år greier å få inn et nytt sangnummer. -Det hadde vært moro.

Mørkt, men lys utgang

Julen er full av tradisjoner, og det tror Yngve Sundvor har bidratt sterkt til at «Christmas for Carol» ser ut til å ha festet seg som en av juletradisjonene for mange. Her kan familier gå sammen og oppsetningen appellerer til de litt større barna. Han mener det er et stort privilegium for et teater å ha en forestilling som «Carol» i porteføljen, som kan hentes fram igjen og igjen.

Man bruker jo mye ressurser på å lage en slik forestilling. Da er det bra at folk gleder seg til å se den igjen. Ingenting er så fint som at folk gleder seg. Jeg er selv veldig glad i forestillingen, synes den har rike mengder av både humor og tragedie, noen uventede overraskelser og noe å tenke over. Og så går jo forestillingen ut på en ganske lys tone.

Et juleeventyr

A Christmas Carol av Charles Dickens kom ut som en novelle i 1843.

Siden den gang er den blitt en av de aller mest kjente julefortellingene. På norsk kalles den både Et juleeventyr og En julefortelling. Her møter vi den nådeløse forretningsmannen Ebenezer Scrooge som ikke kan fordra jula.

Nypremiere på Rogaland Teater 4. desember under tittelen A Christmas for Carol, for fjerde år på rad.

Familieforestilling, men for skummel for de aller minste. Passer for barn fra 10-12 år og oppover.