Teater for babyer

MÅNEMÅNE ER EN FORESTILLING FOR BARN FRA 0 TIL 2 ÅR. – DE MINSTE BARNA HAR EN MER KROPPSLIG OG FYSISK TILNÆRMING TIL KUNSTEN, SIER SIRI DYBWIK FRA DYBWIKDANS.
16.09.2019
t h2019 magasin shdirdal 019
Tekst Jofrid Åsland I Foto dybwikdans

Siri Dybwik driver kompaniet Dybwikdans sammen med Nils Christian Fossdal. Denne teaterhøsten har kompaniet et samarbeid
med Rogaland Teater om forestillingen MÅNEmåne, som også er en del av Dybwikdans sitt 20-årsjubileum.

– Scenekunst for de yngste har hatt stor utvikling de siste 20 årene. Utviklingen handler om hva vi vet om barnet, og nå vet vi at barn kan oppleve komplekse ting med hele seg, sier Siri. Når forestillingen har en målgruppe som er under 2 år, vil den ikke være språklig og narrativ på samme måte som en forestilling for eldre tilskuere. Innholdet i fortellingen vil basere seg mer på musikk, takt, interaktivitet og skuespillere som kan improvisere.

– Vi må være like forberedt som skuespillere i et mer tradisjonelt stykke, men på en annen måte. Uforutsette ting kan skje, og vi skal ta vare på innspillene fra barna. Det kan være så enkelt som at et barn kommer ut på gulvet og vil bli med på det fysiske, forklarer Siri.

KUNST PA HØYT NIVÅ

– Teater for babyer er like god kunst som all annen kunst, sier Siri. I tillegg til at hun driver kompaniet Dybwikdans jobber hun ved Universitetet i Stavanger som professor ved fakultetet for utøvende kunstfag. Hun har sin utdanning fra Den Norske Balletthøgskolen, og videreutdanning
i musikkterapi fra Østlandets musikkonservatorium.

Nils Christian, som eier og driver kompaniet sammen med Siri, er utdannet fra Rogaland musikkonservatorium og Statens Operahøgskole. Han har brei erfaring og har ofte en rolle som både komponist og utøver på scenen under kompaniets produksjoner.

Både Siri og Nils Christian har vært knyttet til Rogaland Teater gjennom en årrekke som koreograf og komponist/ lyddesigner. Tre ganger tidligere har de gjestet teatret med sine forestillinger, men dette er altså første gang de to partene har et samarbeid om produksjonen.

Kanskje husker du de tidligere produksjonene fra Dybwikdans: Lulla (målgruppe 0 -18 måneder), Prinsessen pa erten (målgruppe 3-5 år) og Toddlernes rom (målgruppe 0-36 måneder).

– Det er veldig stas at vi kan gjøre noe sammen med teatret. Når vi har spilt forestillingen i Stavanger skal vi til Dansens Hus
i Oslo, og mest sannsynlig skal vi spille forestillingen internasjonalt etterpå, sier Siri.

Dybwikdans har nemlig tradisjon for å spille sine forestillinger både i Europa og Asia. I nærmeste framtid skal de blant annet til Montenegro, England, Århus, Singapore og Madrid.

– Det er spennende å få innblikk i teatertradisjoner i andre land, men også veldig interessant å få innblikk i barnetradisjonene i de forskjellige landene, sier Siri. Hun har merket seg at synet på barn i Norden er veldig annerledes fra synet de har i Asia.

– Når det gjelder teater for de aller minste barna har de nordiske landene vært foregangsland. Det skyldes nok synet vi har på barn, der barndommen ikke bare blir sett på som en ventetid for å bli voksen, forklarer Siri.

DELTAR I FORESTILLINGEN

Når MÅNEmåne har urpremiere 7. desember er det plass til totalt 15 barn og 15 voksne per forestilling. Ifølge relasjonell estetikk er ikke det kunstneriske verket fullkomment før publikum får den andre i tale. Forestillingene til Dybwikdans bygger på denne teorien, og barna får delta aktivt i forestillingen.

– Under flere av øvelsene til forestillingen har vi med barn i målgruppen for å se hvordan stykket fungerer, sier Siri. Under MÅNEmåne vil det blant annet komme lyd fra kostymene til skuespillerne. Barna skal ikke sitte i et amfi og se på forestillingen, men kunne bevege seg rundt, ta
på ting, danse og delta i kunsten.

– Vi lager et scenerom der vi ikke er redde om barna tar på ting, slik at barna kan møte oss med spontanitet, sier Siri. Forestillingen vil være en silkeinstallasjon i Teaterhallen, og bildekunstner Elin Melberg lager selve månen.

– Barna skal få bruke alle sansene sine. Der blant annet lydopplevelsen kommer i mange lag, sier Siri. Hun opplyser at det ikke er like mange skuespillere som er spesialisert innen teaterkunst for de aller minste, kanskje fordi denne teaterformen fremdeles ikke er like høyt anerkjent blant folk flest.

LIKT UTBYTTE SOM VOKSNE

– Hvilket utbytte har en baby av en slik teaterforestilling?

– På samme måte som voksne, har barna en stor opplevelse når de er på teater. De opplever samme glede over musikk og uttrykk, sier Siri.
Hun understreker at forskning viser at små barn kan gjenkjenne musikk. I forestillingen er kompaniet opptatt av å ikke begrense barna.

– Vi tenker at barna er kompetente i møte med oss. Vi har gjennom alle våre forestillinger erfart hva som fungerer for de aller minste. De minste barna har en mer kroppslig og fysisk tilnærming til kunsten, sier Siri. Hun opplever at det ofte er de som har råd eller spesiell interesse for teater, som kommer på forestillingene.

– De første leveårene danner grunnlaget for resten av livet. Nå er det ikke slik at en teateropplevelse redder liv, men gode opplevelser er svært viktige, særlig for de aller minste, forklarer Siri.

Hun skulle gjerne sett et tverrsnitt av befolkningen delta på forestillingene, og at det ble gitt et slikt kulturelt tilbud gjennom for eksempel et samarbeid med barnehager på lik linje som tilbudet «Den kulturelle skolesekken».

– Jeg brenner skikkelig for å tilby teater for de aller minste, sier Siri og legger til:
– Det er viktig med friminutt i hverdagen, og drømme seg bort. Det å kunne legge bort mobilen, være sammen og oppleve noe. Her er det teatrets oppgave å bringe folk sammen.
Hjem / Arkiv