Tekst: Anja Fremo | Foto: Stig Håvard Dirdal

De to nye skuespillerne på Rogaland Teater denne våren kjenner hverandre fra forestillinger på Nasjonalteateret. I fjor høst spilte de sammen i Kunsten å spørre. Ut over det, er det ikke så mange likhetstrekk mellom Mari Strand Ferstad og Espen Reboli Bjerke.

Derfor kan det være greit med en kjapp presentasjon.

Mari Strand Ferstad er 29 år. Hun er sunnmøring, men flyttet fra hjembygda Langevåg utenfor Ålesund som 14-åring. Hun var ferdig utdannet fra Teaterhøyskolen i 2016 og har siden stort sett hatt roller på Nasjonalteateret. Mari liker å lære seg nye ting, og gleder seg til å prøve surfing når hun flytter til Stavanger.

Espen Reboli Bjerke er 45 år. Han er vokst opp på Gjøvik, som ikke har avlet så mange kjente skuespillere. Men Espen søkte Teaterhøyskolen og kom inn. Der var han ferdig i 2000 og siden har han jobbe som skuespiller og danser med base i Oslo. Så hvorfor ringte han den nye teatersjefen for å sondere jobbmulighetene?

-Kjærligheten bringer meg til Stavanger, forteller han. En januardag i fjor traff han nemlig kunstner Elin Melberg på Bøker og Børst. -I min alder er det ingen vits i å vente. Det er bare å satse, mener han i det han er på flyttefot vestover.

Godt kunstnerisk rykte

Og så i tillegg er det bra å flytte på seg innimellom. Det er de begge enige om.

-Jeg har lyst på et sceneskifte, bokstavelig talt. To års kontrakt er en langsiktig avtale sammenlignet hva jeg har vært vant til. Jeg tror det vil gi arbeidsro, sier Espen.

-For meg handler det om å få muligheten til å lande litt, og jeg er spent på å flytte og spent på å starte på nytt. Jeg aner ikke hvordan de to årene blir, sier en forventningsfull Mari som har flyttet mye de siste årene og jobbet på mange spennende prosjekter.

Rogaland Teaters gode kunstneriske rykte, gleder de begge seg til å finne mer ut av. Og den nye teatersjefen, han har de rett og slett stor tro på.

-Forventningene til Glenn André er skyhøye, ler Espen.

Neste skill: Surfing

Mari fikk smaken på Stavanger og Rogaland Teater da hun hoppet inn i Orlando i fjor vår. -Det var en veldig fin og spennende forstilling og jeg likte både byen og teateret, sier hun. Mari har ikke så stort nettverk i byen, bortsett fra tidligere kolleger fra blant annet Peer Gynt på Gålå.

Teater på uvante og overraskende steder, utenfor scenerommene, liker Mari godt. -Det åpner for nye ting, når teksten settes i en helt annen kontekst. Skuespillere tett på publikum, er spennende – og av og til ubehagelig, mener hun.

-Jeg liker å bli utfordret og lære meg noen skills jeg ikke kan, sier Mari. Det gjelder både i arbeid med nye roller og forestillinger og ellers i livet. I den ånden planlegger hun å kaste seg ut i bølgene og lære surfing på Jærstrendene denne våren. Som vestlending gleder hun seg til å møte vinden, regnet og været igjen – helt på ordentlig.

Kjent fjes – kjent stemme

Fysiske utfordringer har Espen hatt mange av gjennom sin karriere. Han har nemlig vært med i sju av Jo Strømgrens dansekompanis forestillinger. -Jeg breaket på 1980-tallet, og Jo har vært flink til å få det til å se ut som jeg kan danse, mener han.

Inngangen til hans teaterliv gikk gjennom teatersport. I kombinasjon med Lillehammer-OL. Vi fikk penger av Lillehammer olympiske komité og lagde en forestilling. Jeg spilte egentlig fotball, men en venninne fikk meg med fordi de trengte en skuespiller.

Hvis du husker et par tiår tilbake til barnetv-serien Uhu!, gjenkjenner du kanskje Espen Reboli Bjerke fra rollen som det rampete spøkelset Geir Gatsby. Eller du kan dra kjensel på han fra rollen som Stefan i NRK Super-serien Alle sammen sammen.

Stemmen hans er også kjent, både fra Radioteateret, norske stemmer i dubbede filmer og reklame. I Stavanger ser Espen for seg å jobber mer fokusert, gjerne mye, men ikke med så mange forskjellige ting som han har gjort i Oslo de siste årene.

-Jeg synes repertoaret ser spennende ut og regissørene som skal sette opp stykkene er interessante. Jeg har et vitalt og lekent inntrykk av teateret, samtidig som det favner alvor, mener han.

Pang!

Første forestilling ut for de to nykommerne på Rogaland Teater denne våren blir Pang!

I følge teateret selv skal det bli litt av en forestilling. «Om testosteron og maktposisjoner. Om feminisme, hustruvold og sexisme. Om reality-tv og Miss Universe. Om toleranse, respekt og verdighet. Om religiøs fanatisme, klimaforandringer og rasisme. Om bitende barn i barnevogner og flyktninger i kjelleren. Om egoisme, dobbeltmoral og stormannsgalskap. Om verden i dag!»

I denne brutale, politiske satiren møter vi hovedpersonen Rolf Pang, en sterk mann som allerede i sin mors mage kvalte tvillingsøsteren sin for komme seg opp og fram i livet. Ingen eller ingenting skal kunne stoppe mannen med alt for mye testosteron innabords.

Denne verden skal altså Mari Strand Ferstad og Espen Reboli Bjerke gi seg i kast med i vår. Med Nina Wester som regissør, sammen med Øystein Martinsen, Svein Solenes, Marianne Holter og Even Stormoen.

Den tyske dramatikeren Marius von Mayenburg har skrevet Pang! Kanskje husker du Perpleks, som ble spilt på Rogaland Teater for noen år siden Stykket som var Glenn André Kaadas regidebut – og ble hedret med Hedda-pris for årets forestilling i 2014, er skrevet av samme mann.

Bevisste valg

Teatersjef Glenn André Kaada er veldig fornøyd med de to nykommerne han har fått til Rogaland Teater og sier dette om hvorfor han hyret dem:

-Espen Reboli Bjerke gikk ut fra Teaterhøgskolen det året jeg begynte. Jeg husker at jeg tenkte jeg aldri ville nå et slikt nivå. Jeg har fulgt ham lenge. Han spilte i Herr Marmelade da jeg regisserte det på Det Norske Teatret. Han er en allsidig, dyktig og leken skuespiller og en skikkelig fin fyr. Vi er heldige som får ham på laget.

-Mari Strand Ferstad hadde en overtakelse på Orlando og jeg syns hun gjorde en veldig god jobb. Hun har nå jobbet noen år på Nationaltheatret og med diverse andre prosjekter. Mitt inntrykk er at hun er en dedikert, søkende og dyktig skuespiller som ønsker å være en del av ensemblekulturen vi er så stolte av på Rogaland Teater. Det blir spennende å følge henne, sier Glenn André Kaada.

Rolledrømmer

Kanskje kommer Rolf Pang til å minne Espen Reboli Bjerke om hans drømmerolle Richard lll i Shakespear-klassikeren med samme navn?. -Jeg er veldig snill, men jeg drømmer om å spille Richard lll fordi han er så ond og slem. Det gir så mye å spille på. Og det kan peke på politiske føringer i verden i dag, hvor vi lar slike mennesker komme til makten. Å sette opp klassikere på nye måter, er en vei for teateret å være en kritisk stemme til samtiden, mener Espen.

Mari Strand Ferstad, har hun en drømmerolle? -Regine i Ibsens Gjengangere. Men det startet egentlig med en spøk med noen venner. Jeg liker ofte ny dramatikk og nye tekster, forteller hun.

Vit minst mulig

-Til slutt, er det noe annet Stavanger-publikummet bør vite om dere?

-Folk skal vite minst mulig. Teater er vanskelig og da blir det litt lettere for oss å overbevise dem om at vi er en annen på scenen, ler Espen Reboli Bjerke.