Det spilles minst 500 forestillinger på Rogaland Teater i løpet av et år. Med Dramakortet i lomma, kan du få med deg så mange av dem du bare vil – dra Dramakortet så ofte du vil.

Tekst: Anja Fremo | Foto: Stig Håvard Dirdal

Dra Dramakortet hver kveld! Det høres jo stilig ut! Teater uka gjennom, kan kanskje bli litt mye for publikummere flest, men det er faktisk det Rogaland Teater nå inviterer deg som har Dramakort til.


Det helt nye kortet kjøper du, eller gir du til noen i gave, og det koster 1300 kroner. Og vips, så har du mulighet til å se hver av teatrets egne produksjoner både to og tre ganger.

Lavere terskel i videre dør

– Vi ønsker å gjøre døra inn til teateret så vid at flest mulig kjenner seg hjemme. Med Dramakortet vil vi gjerne stimulere folk til å bruke teatret mer, sier Kirsti Bjerva. Hun er salgs- og markedssjef ved Rogaland Teater og sammen med informasjonssjef Pernille Kaldestad har hun stor tro på den nye måten å bygge trofaste teaterpublikummere på.

– Vi ønsker å senke terskelen for å gå i teater. Det trenger ikke være noe som er planlagt mange uker i forveien, noe du må kle deg opp til eller stille vel forberedt på, sier Pernille Kaldestad.

Fullere hus, oftere

Rogaland Teater har mellom 80.000 og 100.000 publikummere hvert år, fordelt på pluss minus 15 ulike, egenproduserte forestillinger og gjestespill. Gjennom året, er det omkring 500 live-forestillinger fordelt på de fire scenene, Hovedscenen, Teaterhallen, Intimscenen og Kjellerteatret. Mange sjanser for å se teater, altså.

Selv om teatret er godt besøkt, er det nesten alltid noen ledige plasser i benkeradene når lyset slukkes i de ulike salene på teatret i Stavanger.

Med Dramakortet vil teatret altså sikre seg enda fullere hus oftere, og publikum får mulighet til å se flere forestillinger til en billigere penge. Dra dramakortet så ofte du vil, jo oftere du

Kjenn at teatret er litt ditt

Dramakortholdere skal kjenne litt ekstra på eierskap til teatret sitt, tanken er at de skal oppleve seg som litt eksklusive medlemmer av den store teaterklubben i Kannik. For eksempel kan det dryppe invitasjoner til en før-prat med en skuespiller eller regissør, mulighet til å invitere med en venn eller andre tilleggsgoder som gjør det ekstra fristende å få med seg en av forestillingene.

– Men dette er ikke et VIP-kort, det er helt i andre enden av VIP, mener Kaldestad og fortsetter: – Vi tror denne muligheten vil treffe mange. Noen blir helt besatt av en forestilling. De kan gå mange ganger. Andre er interessert i å se utviklingen i en forestilling fra starten til slutten av spilleperioden, andre vil se så mange ulike oppsetninger som mulig.

Nok drama til alle

Damer i 40-50-årsalderen ses på som den erketypiske teatergjenger, men teaterpublikummet er mye mer sammensatt enn som så: Skoleungdommer kommer ofte med klassen sin, blant barnefamilier er Barne- og Ungdomsteatret svært populært og mange godt voksne, både damer og menn, er faste teatergjengere. Det er ofte damene som bestiller billettene. Så får de mennene med seg.

Veldig mange går i teatret en gang i løpet av et år. Noen går to ganger og litt færre går tre eller fire ganger. Slik kjenner teateret sitt publikum. Med slagordet ”Mer drama i hverdagen” og det flunkende nye Dramakortet, har teatret lyst til å få enda flere til å gå litt oftere på teater.

Uslåelig live-konsept

– Vi jobber fortsatt mot noen fordommer om at man må kle seg fint og prøve å forstå alt. Det trenger man ikke, mener Pernille Kaldestad som synes at live-konseptet er uslåelig.

– Vi har altså live-sending her hver eneste kveld, minst 500 gjennom et år.

Tirsdag og onsdag er gode teaterdager. Fredag merkes konkurransen med sofaen og tv-kvelden, mens lørdag er en dramadag for mange. Men alt henger sammen med hvilke forestillinger som går.

Rogaland Teater har så smått begynt med det som i teaterverden kalles repertoar-modellen. Det betyr at flere forestillinger går parallelt, at noen oppsetninger hentes fram igjen, mens andre får en kortere spilletid. På den måten kan teatret lettere tilpasse programmet til publikums ønsker og behov, fra dag til dag og uke til uke sesongen igjennom.

For godt til å være sant?

Ideen om Dramakort fikk Rogaland Teater fra det danske teateret Mungo Park i Hillerød. Et temmelig lite teater som har hele 6000 årskortholdere.

Rogaland Teater har jobbet med sin variant av årskortet et års tid og har fått god følelse av at det settes pris på siden lanseringen før jul i fjor.

Selv om de fleste teatre landet rundt har en eller annen form for lojalitetsprogram, opplever teatret i Stavanger stor interesse og lett vantro fra kolleger på andre norske teater.

– Dette er jo litt for godt til å være sant, sier Kirsti Bjerva.